Kritik af lokale brugser: Gjort i bedste mening, men i strid med reglerne
Flere lokale SuperBrugsen-butikker lovede i maj en kasse gratis øl til studenter, men det var i strid med reglerne, vurderer Alkoholreklamenævnet nu.
En kasse gratis øl til de studentervogne, som ville lægge vejen forbi SuperBrugsen.
Det var tilbuddet fra blandt andre SuperBrugsen i Hinnerup, SuperBrugsen Søtorvet i Silkeborg og i Skanderborg for at anerkende de nyudklækkede studenter.
Men nu vurderer Alkoholreklamenævnet, at det er i strid med reglerne og udtaler kritik af butikkerne.
- Erhvervsdrivende må ikke markedsføre alkohol målrettet studenter, da studenter er omfattet af Alkoholreklamenævnets markedsføringsforbud, skriver nævnet i en pressemeddelelse.
- I tilknytning hertil bemærkes det, at Alkoholreklamenævnets retningslinjer ikke opererer med en skarp 18-års grænse i forhold til begrebet "børn og unge". Derfor kan unge over 18 år, ud fra konkrete omstændigheder, også være beskyttet af markedsføringsforbuddet i retningslinjerne for markedsføring af alkohol.
Og det er tilfældet, når markedsføringen er rettet mod kommende eller nyudklækkede studenter.
- Alkoholreklamenævnet ser alvorligt på den omstændighed, at det særlige beskyttelseshensyn, som erhvervsdrivende er forpligtet til at udvise over for børn og unge, er tilsidesat af de lokale SuperBrugsen-butikker, siger forpersonen for Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas i pressemeddelelsen.
Gjort i bedste mening
Informationsdirektør hos Coop Jens Juul Nielsen fortæller til TV2 Østjylland, at afgørelsen er taget til efterretning.
- Vi har skrevet ud til butikkerne, at de ikke skal gøre det igen fremover.
Hvordan kan være, at det ikke blev undersøgt nærmere fra jeres side, om det var i strid med reglerne?
- For det første, er det kun foregået lokalt enkelte steder og ud fra et godt hjerte om at hylde de lokale studenter, som måske er kunder eller arbejder i butikkerne. For det andet, så har det ikke været tænkt som markedsføring af alkohol, siger Jens Juul Nielsen.
Han fortæller, at de fremover vil minde butikkerne om det og gentage informationen, når kommende studenterne udklækker.
Også kritik fra Kræftens Bekæmpelse
Det var tilbage i maj at blandt andet SuperBrugsen i Hinnerup skrev følgende i et Facebook-opslag:
- Så uanset hvilken farve hue I har fået, vil vi gerne medvirke til at jeres studenterkørsel bliver lige lidt sjovere (hvis det er muligt). Derfor vil vi gerne tilbyde jer en kasse øl HELT GRATIS! til de lokale studenter der vil ligge deres vej forbi SuperBrugsen Hinnerup under deres kørsel.
Det fik også Kræftens bekæmpelse til at kritisere den form for markedsføring over for unge mennesker.
Opslagene er taget ned
Butikkerne har siden reageret på kritikken fra Alkoholklagenævnet ved at slette deres opslag på Facebook.
I den kommende periode vil Alkoholreklamenævnet holde særligt øje med, at SuperBrugsens markedsføring af alkohol ikke er i strid med Alkoholreklamenævnets retningslinjer.
Udover butikkerne i Østjylland er det lokale butikker i Esbjerg, Aarkirkeby, Nyborg og Højby ved Odense, der har modtaget kritik.