Alt for mange sodpartikler: Råd kritiserer luftforurening i Aarhus
På trods af tiltag som partikelfiltre, miljøzoner og en massiv indsats for at stadfæste sig som cykelby, så er der stadig lang vej igen, når det kommer til mindske luftforureningen i Aarhus.
Sådan lyder dommen fra organisationen Det Økologiske Råd, som mandag og tirsdag var på besøg i Aarhus for at måle udstødningsgasserne fra eksempelvis bybusserne.
Seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen havde sammen med sine kolleger måleudstyret fremme for at indfange og måle mængden af de giftige sodpartikler i blandt andet Busgaden og andre trafikerede steder i Aarhus.
Rådmand: Ingen grund til bekymring
Han fortæller til TV 2 | ØSTJYLLAND, at resultatet var ligesom ventet - nemlig, at der også i Aarhus er fortsat problemer med luftforurening, hvilket er et stort problem. Luftforurening kan nemlig være kræftfremkaldende og føre til eksempelvis hjertekarsygdomme.
Stor luftforurening
På en af af de mere trafikerede strækninger - Kystvejen i Aarhus - viste det sig, at forureningen var op til 15 gange større end ved en gade med almindelig forurening:
- Aarhus er markant forurenet med de her ultrafine sodpartikler fra trafikken, siger Kåre Press-Kristensen, som blandt andet oplevede, at flere af bybusserne udledte store mængder partikler og havde kulsorte udstødninger.
Det er særligt busser, kassevogne og andre store køretøjer som ifølge Det Økologiske Råd bidrager størst til forureningen.
Hos Aarhus Sporveje mener direktør Torben Høyer, at det er noget "vrøvl", at det er hans busser der blandt andet bliver kritiseret.
- Jeg tror, der kører 30-35.000 biler ind og ud af Aarhus hver dag, og vi har 196 busser, siger han.
Mere fokus på løsninger
Antallet af busser sammenholdt med, hvor mange passagerer de transporterer skal tages med i ligningen, understreger Torben Høyer. Han peger på, at forureningen ville være langt værre, hvis passagererne i stedet satte sig ud i biler hver morgen for at køre til arbejde eller skole.
Men hvis kurven skal knækkes, er det heller ikke de konventionelle biler, at passagerne skal rykke over i. Hvis det står til Det Økologiske Råd, skal politikerne i Aarhus i stedet i endnu højere grad satse på eksempelvis el-biler og cykler.
- Man har behov for at gå endnu længere ad den vej. Det viser de her målinger med al tydelighed, siger Kåre Press-Kristensen.
En undersøgelse fra Verdenssundhedsorganisationen, WHO, har tidligere anslået, at hver ottende dødsfald skyldes luftforurening.
Du kan se, hvordan det foregik, da Det Økologiske Råd i dag var i Aarhus for at foretage målinger, i tv-indslaget øverst i artiklen.
Nedenfor kan du få et overblik over målingerne, som rådet foretog den 25. og 26. januar i Aarhus:
Bybaggrund, morgen*
2.000 partikler/cm3**
Kl. 6.28 - 6.55
Bybaggrund, formiddag
8.050 partikler/cm3
Kl. 10.59 - 11.16
Nørregade aften
13.050 partikler/cm3
Kl. 22.17 - 22.36
Nørregade morgen
23.600 partikler/cm3
Kl. 7.58 - 9.11
Kystvejen 1, morgen
18.200 partikler/cm3
8.17 - 8.39
Kystvejen 2, morgen
31.650 partikler/cm3
Kl. 8.42 - 9.01
*Bybaggrund målt på altanen på 8. sal på Hotel First Atlantic.
**Antallet af partikler er udtryk for et gennemsnit.
Kilde: Det Økologiske Råd.