Har råbt op i flere uger: Bræk på busruden er stadig ikke fjernet
Nina Lund har flere gange gjort opmærksom på brækpletter på busvinduet, men de sidder der stadig.
Nogen har haft det dårligt - og det kan man stadig se flere måneder efter.
I hvert fald kan man stadig finde indtørrede brækpletter på vinduet i indgangen til bus 100 fra Odder til Hornslet.
Det har Nina Lund lagt mærke til. Hun har flere gange henvendt sig til Midttrafik i de seneste uger, men lige lidt er sket. Brækpletterne er der stadig.
Hun har taget billeder af pletterne både den 20. marts og den 2. april, men hun beretter, at hun har lagt mærke til dem i flere måneder. I starten kunne man endda lugte dem, forklarer hun.
- Det er rigtig ulækkert. Jeg har lagt mærke til, at pletterne bliver ved med at være der, og de bliver mere og mere indtørrede. Det kan være en rigtig lang tur i bussen, for jeg har det lidt anstrengt med opkast, siger Nina Lund.
- Hvad med alt det, man ikke kan se?
Hun synes ikke, det kan være rigtigt, at brækpletterne ikke er blevet fjernet.
- Vi betaler i dyre domme for at køre i bus. Så skal vi have en tryghed for, at der bliver gjort rent. Vi må kunne forvente et minimum af hygiejne. De skal ikke have lov til at slippe afsted med det.
Og når noget så tydeligt ikke bliver rengjort, bliver Nina Lund bekymret.
- Hvad så med alt det, man ikke kan se? Jeg er en person, der skal passe på, hvad jeg udsætter mig selv for af risici, og jeg er afhængig af bussen. Det er bekymrende, at der ikke bliver gjort rent, siger hun.
Beklager
I en mail til Nina Lund fra Midttrafik, oplyses det, at bus 100 kører på en kontrakt, så busserne på denne linje "skal gøres rene ind- og udvendig mindst én gang om dagen. Busserne skal hovedrengøres mindst én gang om året".
Midttrafik oplyser, at driften af bus 100 er udliciteret til Arriva, som skal stå for rengøringen, mens Midttrafik laver stikprøvekontroller.
Arriva oplyser i et skriftligt svar:
- Det er naturligvis beklageligt, at det omtalte opkast ikke er blevet rengjort tilstrækkeligt hurtigt. Straks efter vi er blevet gjort bekendt med det, har vi gjort vores eksterne leverandører, der varetager rengøringen, opmærksomme på det og indskærpet vigtigheden af grundigt rengøringseftersyn.
- Der er desværre tale om en genuin fejl.
- Hvis man oplever opkast i en af vores busser, vil vi opfordre til, at man melder det til chaufføren, så bussen kan tages ud af drift og rengøres med det samme. Det er den normale procedure, vi følger.