Kæmpe hul i kassen
Aarhus Letbane kan blive tvunget til at skære i projektet
De blå mærker fra det katastrofale IC4-togprojekt er ikke forsvundet, før nye økonomiske problemer dukker op på togfronten, skriver Jyllands-Posten.
Et storstilet, aarhusiansk letbane-projekt, der skal "løfte Aarhus fra verdens mindste storby til en metropol", tegner til at blive flere hundrede mio. kr. dyrere end forventet. Staten skyder ikke flere penge ind, lyder det fra partierne bag aftalen om Aarhus Letbane, og dermed er der pres på for enten at klemme leverandørerne eller skære i projektet.
Aarhus Letbane er i de afgørende forhandlinger med internationale leverandører til det nye togsystem i Aarhus, og ifølge flere kilder har transportminister Magnus Heunicke (S) for nylig givet forligspartierne en fortrolig orientering om projektet. Beskeden var, at letbanen bliver væsentligt dyrere end forventet, og at ekstraregningen p.t. ligger på nogle hundrede mio. kr., måske helt op til en halv mia.
-Der er en meget stor manko mellem de penge, man har fået, og det billigste tilbud, oplyser en central kilde til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Kan ramme yderstrækningerne
Det samlede budget for første etape af Aarhus Letbane er på 2,4 mia. kr. Letbanen, der indebærer elektriske tog gennem Aarhus og forbinder de to eksisterende lokalbaner til Grenaa og Odder, er ejet af Transportministeriet, der har indskudt 632 mio. kr. i projektet, Aarhus Kommune 635 mio. kr. og Region Midtjylland 78 mio. kr.
Ifølge Jyllands-Postens kilder kan konsekvensen af hullet i kassen blive, at Aarhus Letbane bliver tvunget til at skære i projektet. Det kan f.eks. betyde, at man må droppe tanken om at have særlige tog på yderstrækningerne til Odder og Grenå, der kan køre hurtigere end letbanetogene i Aarhus centrum.