Vil lokke unge i teatret
Aarhus Teater vil lokke unge i teatret med lavere billetpriser
Aarhus Teater vil have flere unge på stolerækkerne, og derfor har teatret valgt at satse to millioner kroner på at sænke billetpriserne for de unge.
Det betyder, at unge under 25 år og studerende fra august 2015 skal slippe en 50'er for at komme ind og se teaterkoncerter, musicals eller andre forestillinger.
- Vi har valgt at gøre rabatordningen så enkel og gennemsigtig som mulig ved at fjerne "det med småt". Det skal være lige så let at købe en billet til Aarhus Teater som i biografen, og når du køber en 50-kronersbillet, forpligter du dig ikke til at købe et vist antal billetter, du skal ikke have et klubkort og rabatten gælder ikke kun et begrænset antal forestillinger, siger Henning Kærsgaard, der er direktør for Aarhus Teater, i en pressemeddelelse.
Se: Nye ansigter på Aarhus Teater
Sænkningen af billetpriserne gælder til og med sæsonen 2016/2017, og det betyder også, at småbørn kan komme ind for 35 kroner til udvalgte småbørnsforestillinger.
I dag udgør børn og unge omkring 25 procent at gæsterne på Aarhus Teater, og med satsningen håber teatret, at det tal bliver hævet til 30 procent, hvilket i så fald vil være en stigning på omkring 7-8000 flere yngre teatergæster.
- Vi har i forvejen en pæn andel af børn og unge mennesker blandt vores publikum. Det er et ambitiøst projekt, at hver tredje på vores stolerækker skal være under 25 år inden for den 2-årige periode, som satsningen indtil videre strækker sig over. Men netop derfor investerer vi et betragteligt beløb i, at det skal lykkes. Vi har i sæson 2013/14 haft et flot overskud, som primært skyldes øgede billetindtægter. De penge vil vi nu bruge på en måde, som direkte kommer det unge publikum til gode, siger Henning Kærsgaard.
Se: Stor succes med teaterkoncerter
Satsningen sker på baggrund af, at publikumsantallet til scenekunst i Danmark de seneste 30 år er faldet med omkring 30 procent, og at den typiske teatergænger i dag er en 60-årig kvinde.
- Vi har som landsdelsscene en forpligtelse til at sikre, at der også om 30 år er et varieret publikum til vores forestillinger, og alle i branchen er nødt til at forholde sig proaktivt til denne udfordring. Det er bl.a. derfor, at vi sammen med Aalborg og Odense Teater har taget initiativ til det europæiske publikumsudviklingsprojekt Theatron, siger Henning Jensen.
Den nye ordning tyvstarter allerede i denne sæson på teatret, og tilbuddet gælder derfor på ungdomsforestillingen On Off.