Folk vælter igen til fodbold i Superligaen

Efterårets kampe i Superligaen har trukket godt 65.000 flere tilskuere på stadion i forhold til sidste sæson

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Især AGF går markant frem, når det handler om antallet af tilskuere på stadion. Foto: Ernst van Norde - Ritzau Scanpix

Flere og flere danskere vælger igen at besøge de danske stadioner for at se fodbold i Superligaen.

Efter flere sæsoner med tilbagegang på tribunerne går det atter fremad med et gennemsnit på 6720 tilskuere per kamp efter 14 spillerunder. I forhold til sidste sæson er det en fremgang på 11 procent.

Direktør i Divisionsforeningen Claus Thomsen glæder sig over, at flere års fald nu er vendt.

- Det betyder rigtig meget, at der kommer flere tilskuere.

- Det forbedrer oplevelsen, og det gør kampene mere intense, hvilket igen giver en bedre oplevelse på tilskuerpladserne. De to ting befordrer hinanden, siger Claus Thomsen.

- Vi føler også, at der spilles fodbold på et kvalitetsniveau, der fortjener den her interesse, og vi vil gerne øge tilskuertallet yderligere, siger direktøren.

Tre klubber går markant frem

Lokomotiverne i sæsonens tilskueropsving er efter 14 spillerunder FC København, Brøndby og AGF, der går markant frem.

FCK med 3600 flere tilskuere i gennemsnit til holdets hjemmekampe. I Brøndby og AGF er det 2000. Fremgangen i FC Midtjylland og AC Horsens er på 1000 tilskuere i snit.

Vi har tillagt tilskuerområdet mere fokus, og vi ansatte i januar en fankoordinator på fuld tid. Så vi har investeret mere i det fra klubbens side.
Kristian Nielsen, direktør i AC Horsens

- Det er anden sæson, at vi går frem, siger Horsens-direktør Kristian Nielsen.

- Vi har tillagt tilskuerområdet mere fokus, og vi ansatte i januar en fankoordinator på fuld tid. Så vi har investeret mere i det fra klubbens side, siger han.

Tema:

AC Horsens har 4010 tilskuere i gennemsnit til holdets hjemmekampe. På samme tidspunkt sidste år var snittet under 3000.

En anden forklaring på ligaens tilskuerfremgang er oprykkerne fra Vejle og Esbjerg. De to klubber trækker flere tilskuere end Silkeborg, Lyngby og Helsingør, der rykkede ud i maj.

Dygtigere til markedsføring

Direktør i Divisionsforeningen Claus Thomsen oplever desuden, at klubberne er blevet dygtigere til at markedsføre deres kampe.

- Det er mit indtryk, at klubberne har øget indsatsen. Blandt andet før lokalopgør med historisk betydning, hvor de sætter rammen. Det gør de bedre end tidligere, mener Thomsen.

Direktøren vurderer, at tilskuerfremgangen i realiteten begyndte i sidste sæson, hvor kampene i snit blev overværet af 5880 tilskuere over hele turneringen.

- Hvis vi renser for, hvor koldt det var i februar - hvilket egentlig er noget sludder - så var vi ikke utilfredse med sidste sæson. Men det er klart, at det er meget bedre i denne sæson.

- Jeg vil ikke sige, at nu går det kun fremad. Jeg er altid nervøs for at komme med profetier. Men hvis vi alle fokuserer på, at det skal gå fremad, så kommer det også til det, siger Claus Thomsen.

De 14 første spillerunder har trukket 658.588 tilskuere på stadion mod 592.581 i sidste sæson.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her