Helle nægter at 'fejre' black friday: - Det hele er jo stukket af
I Helles tøjbutik går kunderne forgæves, hvis de forventer slagtilbud i anledning af black Friday. Til gengæld kan de få et stempel på bonuskortet.
I dag er det black friday, men hele november er de fleste af os blevet bombarderet med tilbud på alt fra billige køleskabe til sko og vinterjakker.
Der er dog butiksdrivende hist og her, som ikke vil være med og derfor er stået af tilbudsræset eller aldrig er hoppet på det.
Én af dem er Helle Bandholtz-Madsen, der ejer og driver tøjbutikken Mrs. Jones i Hadsten.
Hun sælger tøj, sko, bælter og tasker, men hos hende finder man altså ikke gule eller sorte skilte, der lover, at man kan få det hele til den halve pris.
- Jeg synes, det hele på én eller anden måde er stukket af. Engang var det bare om fredagen, at der var black friday. Så blev det weekenden. Så tog man lige lørdag med. Så blev det torsdag, fredag og lørdag, siger Helle Bandholtz-Madsen til TV2 Østjylland.
- Nu er det jo en hel uge eller 14 dage, og det næste er, at det er hele måneden.
Hvorfor ikke give dine kunder et slagtilbud engang imellem?
- Jamen, det er jo ikke sådan, at jeg ikke kan lave et godt tilbud. Det har jeg hele året rundt på mine varer, når jeg måske har nogle rester, eller jeg kan få et godt tilbud hos en leverandør og så videre, siger Helle Bandholtz-Madsen.
Hos Mrs. Jones tror Helle Bandholtz-Madsen mere på, at det betaler sig at give skaren af faste kunder gode tilbud året rundt, når muligheden er der for det, og så lever det gode, gamle koncept med bonuskort videre.
Man får simpelthen et fysisk stempel på et kort, som så giver 20 procent rabat på et køb, når det er fyldt op.
- Jeg driver jo en lille, selvstændig butik. Jeg har ikke en kæde eller noget bag mig, og det her er mit levebrød og min hobby. Jeg elsker at komme på arbejde.
Gratis hotdogs og fadøl - til alle
Men det må da kræve noget mod og en trofast kundeskare?
- Ja, men jeg har nogle rigtig trofaste, lokale kunder. Det kan godt lyde sådan lidt klichéagtigt, men det har jeg virkelig, og jeg havde haft butikken i 20 år 1. september, siger Helle Bandholtz-Madsen, som i den anledning bød kunderne på gratis hotdogs, fadøl og musik.
- Det var til hele byen og ikke bare særligt inviterede.
Er der mere kundeloyalitet i at give hotdogs til hele byen end at hoppe med på noget som black friday?
- Ja. Det giver faktisk mere kundeloyalitet end et slagtilbud. Og folk kommer jo tilbage til os. De må kunne lide det, vi gør, siger Helle Bandholtz-Madsen.
Det betyder ikke, at der ikke kommer folk ind i butikken, som spørger, om dén og dén vare nu bliver billigere til black Friday, så det kan betale sig for dem at vente.
- Lige snart du kommer ind i november, så bliver du jo bombarderet med tilbud og procenter, men jeg kan kigge dem lige direkte ind i øjnene og sige, at det gør den ikke, siger Helle Bandholtz-Madsen til TV2 Østjylland.