Kras kritik af særligt jobcenter: - De gør folk sygere
Psykolog Jacob Kirkegaard Jacobsen retter en hård kritik af Jobcenter Favrskov. Han mener, de gør borgerne sygere, end de er i forvejen.
Vi sidder i en psykologpraksis.
Interviewet er egentlig slut, da Jacob Kirkegaard Jacobsen lige vil læse lidt op af en principafgørelse fra Ankestyrelsen, inden kameraet slukkes.
- Det handler om førtidspension, indskyder han, inden han går i gang.
Afgørelsen er nemlig, mener han, et bevis på, at Jobcenter Favrskov gang på gang svigter sit ansvar over for kommunens svageste borgere. Særligt er han fokuseret på et afsnit i afgørelsen, der drejer sig om udviklingsperspektivet for borgernes arbejdsevne.
- Jeg kunne godt tænke mig, at ledelsen i Jobcenter Favrskov tænkte godt og grundigt over det, siger han.
Ankestyrelsens principafgørelse
Jacob Kirkegaard Jacobsen henviser til følgende afsnit i Ankestyrelsens principafgørelse:
Der er ikke udviklingsperspektiv for borgerens arbejdsevne, når fx:
• der ikke er muligheder for bedring af borgerens meget dårlige helbredstilstand,
• der ikke er muligheder for bedring af borgerens meget ringe funktionsevne,
• det enten er dokumenteret eller på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved iværksættelse af udviklende og afklarende forløb,
• der peges på tiltag, som udelukkende har sigte på forbedring af borgerens livskvalitet.
Kilde: Retsinformation.dk
Jacob Kirkegaard Jacobsen er autoriseret psykolog og driver Favrskov Psykologpraksis.
I sit arbejde har han jævnligt kontakt med jobcentret og de borgere, der er tilknyttet jobcentret. Og så har han flere gange udfærdiget erklæringer for kommunen.
- De (jobcentret, red.) gør folk sygere. Og folk, der ikke er syge endnu, kan nå at blive det undervejs, lyder dommen fra Jacob Kirkegaard Jacobsen.
Belastning på belastning
I september 2022 fortalte TV2 ØSTJYLLAND om Helle Bruun Thygesen, der blev sendt ud i et nyt forløb på to år ved Jobcenter Favrskov. Det var selvom en psykolog vurderede, at det ville mislykkes med 99,9 procents sikkerhed.
Det er efter den historie, TV2 ØSTJYLLAND er kommet i kontakt med Jacob Kirkegaard Jacobsen.
Siden 2017 har han udarbejdet 16 psykologerklæringer til Jobcenter Favrskov. Erklæringer, der skal være med til at belyse borgerens helbred, så jobcentret efterfølgende kan finde den rette indsats til borgeren.
Han ser dog, mener han, et klart mønster i, at borgerne bliver dårligere, så snart de bliver en del af jobcentret.
- Når folk starter her, har de det jo dårligt i forvejen. Men den eneste belastning, der er at spore, er fra jobcentret. Jeg kan have haft en behandling, der går jævnt fremad, og så kommer jobcentret ind i billedet, og så er det slut med det fremskridt. Så er det bare belastning på belastning, siger Jacob Kirkegaard Jacobsen.
Regeringen vil lukke jobcentrene
Regeringen har, som en del af regeringsgrundlaget, meddelt, at den ønsker at nedlægge landets 94 kommunale jobcentre.
En sådan nedlæggelse skal, ifølge regeringen, reducere udgifterne til beskæftigelsesindsatsen med tre milliarder kroner i 2030.
Fremover skal a-kasser og private aktører spille en større rolle i beskæftigelsesindsatsen for dem, der kun er kortvarigt ledige.
Regeringen vil:
Sætte den enkelte ledige i centrum og give frihed til dem, der kan selv, uden at gå på kompromis med jobfokus. Regeringen vil nytænke og reformere beskæftigelsesindsatsen, så udgifterne hertil reduceres med tre milliarder kroner i 2030.
Det skal ske ved at nedlægge jobcentrene, sætte kommunerne fri af statslige proceskrav og prioritere de indsatser, der hjælper ledige tættere på arbejdsmarkedet. Den ledige får frihed til at vælge den bedste vej frem. Kommunerne får frihed til at organisere beskæftigelsesindsatsen.
Målet med initiativerne skal være, at de ledige kommer hurtigere i arbejde.
A-kasser og private leverandører skal spille en større rolle i indsatsen for dem, der kun i korte perioder står uden arbejde, uden at det svækker tilskyndelsen til job. Den øvrige beskæftigelsesindsats skal i højere grad prioritere de borgere, der har større udfordringer med at finde et job. De skal i stedet omfattes af mere værdige indsatser med større effekt. Socialt bedrageri skal mødes med en hård og markant konsekvens.
Kilde: Regeringsgrundlaget
Tilsyn eller ej
Det er ikke kun Jacob Kirkegaard Jacobsen, der mener, at Favrskov Jobcenter gør borgerne mere syge, end de er i forvejen. I 2020 forsøgte Lotte Graae, der nu er førtidspensionist, at få sat jobcentret under tilsyn af Ankestyrelsen.
- Vi er flere, der oplevede at få forværret vores helbred, og det er ulovligt, siger hun.
I alt var de 43 borgere i den gruppe, Lotte Graae blev talsperson for. Her samlede de 11 sager, som de mente, var et klart bevis på, at kommunen systematisk brød loven og forværrede deres helbred.
Kommunen gennemgik de 11 sager for Ankestyrelsen, og i kun ét af tilfældene, blev kommunen pålagt at omgøre en afgørelse. Ankestyrelsen mente ikke, at der på baggrund af kritikpunkterne var grundlag for tilsyn.
Det er dog netop problemet, mener Lotte Graae. Kommunen og Ankestyrelsen kiggede nemlig på sagerne enkeltvis og ikke som en samlet sag.
- Jeg ved ikke, hvor mange sager der skal til, før de tror på, det er rigtigt. Så lad os da få det undersøgt, hvis de holder på, at de holder loven, siger Lotte Graae.
I har samlet nogle sager og er overbeviste om, at det er systematisk. Kommunen kan jo se alle sager. Giver det ikke meget god mening, at de har et bedre overblik?
- Men de er jo part i sagen.
Det er I jo også?
- Ja, det er vi, men vi bærer også smerten af det, som vi er udsat for. Vi er blevet sygere af det her.
Psykisk vold
TV2 ØSTJYLLAND har fået indsigt i tre psykologerklæringer, Jacob Kirkegaard Jacobsen har udarbejdet til Jobcenter Favrskov om tre forskellige borgere. I en af dem står der blandt andet, at:
”Favrskov Kommunes forsøg på at decimere borgerens økonomiske grundlag uden lovhjemmel (…) medført angstsymptomer med grundlag i den psykiske vold der er udøvet af den myndighed, som er sat i verden for at hjælpe borgeren.”
Har du bare set dig sur på jobcentret?
- Jeg har en vis social indignation, når jeg synes, at mennesker bliver systematisk svigtet af et system, som burde hjælpe dem – velvidende at de mennesker i systemet ikke har til hensigt at gøre det, men at det sker andre steder fra, siger han.
Uddrag fra tre erklæringer
TV2 ØSTJYLLAND har fået indblik i tre erklæringer, Jacob Kirkegaard Jacobsen har udarbejdet til Jobcenter Favrskov.
I dem skriver han blandt om en patient, der har været i et fleksjob som rengøringsassistent:
”Jeg kan dog med betydelig sikkerhed fastslå, at beslutningen herom ikke har gavnet, men i stedet forværret borgerens helbredsmæssige tilstand til et punkt, hvor jeg vurderer, at borgeren ikke længere besidder arbejdsevne af betydning.”
Om en anden borger skriver han, at: ”Sidst men ikke mindst har diverse uigennemtænkte tiltag fra jobcenteret og kommunen stresset borgeren i en grad, som har forværret borgerens sygdom betydeligt. Borgeren har brug for ro!”
I den tredje erklæring står der, at ”Favrskov Kommunes forsøg på at decimere borgerens økonomiske grundlag uden lovhjemmel (…) medført angstsymptomer med grundlag i den psykiske vold der er udøvet af den myndighed, som er sat i verden for at hjælpe borgeren.”
Det er ikke kun Jobcenter Favrskov, Jacob Kirkegaard Jacobsen udarbejder erklæringer til. Med praksissens placering i Hammel, har han også kontakt til omkringliggende kommuner som Silkeborg, Viborg, Skanderborg og Randers.
- Jeg synes, at Favrskov ligger skidt - altså værst - af de kommuner jeg laver erklæringer til. De andre kommuner er ikke fantastiske, de er bare bedre.
Mener du, de lytter til din faglige ekspertise?
- Nej, det gør de meget sjældent. Min oplevelse er, at de har trukket noget ud af erklæringerne, som overhovedet ikke er essensen, af det jeg skriver.
TV2 ØSTJYLLAND har tidligere fortalt, hvordan Dansk Psykolog Forening oplever, at det er meget forskelligt, hvordan de enkelte kommuner bruger psykologernes erklæringer.
Favrskov Kommune har takket nej til interview, men har sendt et skriftligt svar.
Svar fra kommunen
TV2 ØSTJYLLAND ville gerne have interviewet Favrskov Kommunes arbejdsmarkedschef, Camilla Sonne, om kritikken fra både Jacob Kirkegaard Jacobsen og Lotte Graae. De har desværre ikke ønsket at stille op til et interview, men skriver i en mail:
Vi har som bekendt ikke mulighed for at gå ind i en drøftelse af konkrete borgersager, hvorfor vores svar er af mere generel karakter. Først og fremmest er vi altid ærgerlige over, når en borger retter kritik mod Jobcenter Favrskov. Vi tilstræber altid at have et tæt og godt samarbejde med vores borgere, og et samarbejde som er præget af høj faglighed, respekt og værdighed.
Det er korrekt, at der i efteråret 2019 var 11 borgere, der klagede over sagsbehandlingen i deres respektive sager i Jobcenter Favrskov. På baggrund af borgernes klager blev hver enkelt borgers sag gennemgået, og Jobcenter Favrskov forholdt sig til samtlige klagepunkter i de enkelte klager. I den forbindelse blev der udarbejdet redegørelser i hver enkel sag, som efterfølgende blev sendt til de pågældende borgere vedlagt et sammenfattende svar fra daværende borgmester Nils Borring.
Samtidig blev de 11 borgere tilbudt opfølgende individuelle møder med borgmesteren, formanden for arbejdsmarkedsudvalget, direktøren for Job & Økonomi samt arbejdsmarkedschefen med henblik på afklaring af eventuelle yderligere spørgsmål. Nogle borgere takkede ja til et møde og andre ikke.
Ud af de 11 borgere havde fire borgere i løbet af deres forløb i Jobcenter Favrskov påklaget en afgørelse til Ankestyrelsen. En af borgerne havde påklaget tre forskellige afgørelser, som alle blev stadfæstet af Ankestyrelsen. To af borgerne havde hver påklaget én afgørelse, som begge blev stadfæstet af Ankestyrelsen. Én borger fik omgjort Jobcenter Favrskovs afgørelse af Ankestyrelsen.
Det er endvidere korrekt, at Ankestyrelsen 16. februar 2020 blev kontaktet af en borger, der anmodede Ankestyrelsen om, at der blev rejst en tilsynssag vedrørende Jobcenter Favrskov. Tilsynet ved Ankestyrelsen fører tilsyn med, at kommuner og regioner overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder. Ankestyrelsen bad derfor Favrskov Kommune om en udtalelse i sagen på baggrund af kritikpunkterne fra borgeren. Favrskov Kommune sendte herefter en udtalelse til Ankestyrelsen, hvor Favrskov Kommune forholdt sig til Ankestyrelsens spørgsmål. Ankestyrelsen meddelte 22. december 2020 Favrskov Kommune, at Ankestyrelsen på baggrund af udtalelsen og sagens oplysninger ikke fandt grundlag for at rejse en tilsynssag vedrørende Favrskov Kommune.
Det bemærkes endvidere, at Byrådet i marts 2020 i forlængelse af ovennævnte klagesager godkendte, at der skulle iværksættes et læringsforløb på arbejdsmarkedsområdet med henblik på at styrke sagsbehandlingen og forbedre kommunikationen med de borgere, der er tilknyttet Jobcenter Favrskov. Formålet med forløbet var konkret at bidrage til et mere nuanceret billede af styrker og udfordringer i kommunens sagsbehandling, udpegning af konkrete anbefalinger til, hvor kommunen kan koncentrere indsatsen i det fremadrettede arbejde med at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen, samt generel kompetenceudvikling, sparring og viden. Det vurderedes også, at læringsforløbet ville kunne bidrage til at afklare og perspektivere de klager over sagsbehandlingen, som ovennævnte borgere i fællesskab havde sendt til Favrskov Byråd. Som følge af COVID-19 blev iværksættelsen af forløbet udsat, men pågår aktuelt i Jobcenter Favrskov.