Færge til bilfri ø sejler på diesel: Nu skal den være grøn

Tunø er på vej til at få Østjyllands første grønne færge. Men ø-beboerne er ikke alle lutter begejstrede.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

- Så nu kommer den!

Sådan lyder det begejstret og forventningsfuldt fra ø-beboer Lilian Olesen, der netop har fået øje på dét, hun kalder for øens livsnerve; færgen M.S. Tunø.

Hun og hendes mand har boet på Tunø i 55 år og holder hver dag øje med færgen fra deres stue.

- Man bliver så glad hver gang, man ser den. Det er vores færge, siger hun.

Men Lilian Olesen får snart udsigt til en ny færge.

Foto: Øboer Lilian Olesen frygter en ny færge ikke vil være lige så stabil i drift som den nuværende.

Den nuværende færge, M.S. Tunø, er rundet de 28 år, og den nærmer sig dermed pensionsalderen – altså for færger. 

Derfor har et enigt byråd i Odder Kommune besluttet at undersøge mulighederne for at udskifte den gamle dieselfærge - der sejler til bilfrie Tunø - med en ny og grøn én af slagsen. Mest oplagt er muligheden for en EL-dreven færge, men brint og andet er også på tale.

Flere grønne færger i Danmark

Danmark fik sin første grønne færge i 2019, da Ærø-færgen Ellen, der sejler på 100 procent el, tog sin jomfrutur i 2019.

I april 2021 et rødt flertal på Christiansborg beslutning om at afsætte 200 millioner kroner til at omstille de danske kommunale færger, så de kan blive mere miljøvenlige.

Det er Odder Kommunes forventning at kan få del i de 200 millioner kroner i udskiftningen af M.S. Tunø.

Sideløbende er Odder Kommune også i dialog med Horsens Kommune om muligheden for at dele én eller flere færger, der kan sejle til Tunø og Endelave. For ved at deles om færgedriften, mener de at kunne opnå stordriftsfordele.

Aftalepartierne blev i april også enige om at få lavet en analyse af muligheden for at omstille samtlige danske indenrigsfærger til nulemissionsdrift inden 2030.

Og det bliver mødt med både forventningsglæde og skepsis af øens 112 beboere.

Øens byrådskandidat vil have fire færgeafgange

En grøn færge er sød musik i ørerne på øens eneste byrådskandidat, Tim Grønbech, der stiller op for Venstre.

Han tror nemlig på, at en ny færge ikke alene vil være god for klimaet, men også være en mulighed for at sikre flere daglige afgange til Tunø for de 112 beboere.

- Jeg drømmer om fire afgange om dagen, siger Tim Grønbech, der i dette spørgsmål ikke taler på sit partis vegne, men på egne vegne.

Foto: Tim Grønbech er Tunøs eneste kandidat til kommunalvalget. Han stiller op for Venstre, og en af hans mærkesager er at få flere daglige afgange til Tunø.

Sidste år blev antallet af færgeafgange da også fordoblet, da det gik fra én til to. Men Tim Grønbech vil have flere:

- Færgen skal både dække et behov for øboerne, så man for eksempel kan nå en lægetid på fastlandet, og så skal vi have flere til at bosætte sig her, siger han.

Ked af udsigten til ny færge

En ny færge er muligvis en glædelig nyhed i mange ører, men for mange Tunø-beboere vækker det også en vis bekymring.

- Jeg blev faktisk lidt ked af det, da du sagde, vi skal have en ny færge. Fordi vi kan stole på den færge. Den har aldrig svigtet os, fortæller Lilian Olesen.

Og det er der noget om. Den nuværende Tunø-færge er kendt for at sejle i alt slags vejr.

Som for eksempel i februar 2020, hvor Samsø-færgen, der også sejler fra Hou, lå stille, mens Tunøfærgen sejlede gyngende over vandet til den lille ø.

- Den sejler, uanset vind og vejr, slår Svend Erik Agerholm fast.

Færge-sejlads til Tunø

Forinden Tunø i 1971 fik en direkte færge til øen, blev beboerne sejlet ud i en mindre båd til Kalundborgfærgen.

M.S. Tunø, der besejler Tunø i dag, er fra 1993 og er dermed fyldt 28 år.

I dag tager sejlturen 55 minutter, men når færgen inden for få år vil blive udskiftet, forventes det, at turen kan sejles på kortere tid.

Men den stabilitet skyldes ifølge M.S. Tunøs tidligere maskinmester, Per Floris, ikke så meget færgen, men anløb på havnene, og Tunø er bare mere farbar end Samsø.

- Men der vil selvfølgelig være nogle børnesygdomme, når vi får en ny færge. Sådan er det altid med noget nyt, siger Per Floris.

Foto: Den tidligere maskinmester, Per Floris (v.h.) og den nuværende overfartsleder, Bjarne Møllgaard, glæder sig sig til at få en ny, grøn og hurtigere færge med mere plads til gods. Men med omtrent gode 25 år med M.S. Tunø bliver det også et farvel med vemod.

Men også den tidligere maskinmester bliver nostalgisk ved udsigten til at få en ny færge.

- Jeg har set de første kølestykker blive lagt på værftet i Hvide Sande, været med til at sejle den herover og sejlet den i knap 25 år. Det har været den bedste arbejdsplads i mit liv. Og den dag, den sejler sin sidste tur, vil jeg stå inde på kajen og fælde en tåre. Den har været en del af mit univers.

Foto: - Vi har altid sat en ære i, at færgen har skullet kunne sejle hver dag, siger Per Floris, der er Tunøfærgens tidligere maskinmester.

Og det har han til fælles med Svend Erik Agerholm og Lilian Olesen.

- Det er vores færge, siger Lilian Olesen med tryk på ’vores’.

Foto: Svend Erik Agerholm og Lilian Olesen har boet på Tunø i 55 år og mener færgedriften aldrig har været bedre end den er lige nu med M.S. Tunø

- Og lad os så sige, at vi skal have en ny færge, så skal de altså ikke male den grøn. Den skal være en tro kopi af den, vi har – bare grøn indeni, siger Svend Erik Agerholm.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her