Nu beklager letbane-direktør efter mange dages aflysninger
Letbanens direktør er ikke tilfreds med den seneste uges mange aflysninger på grund af frost. Men det kunne dog være værre, siger han.
- Det er ikke tilfredsstillende, at vi har haft de her problemer - selvfølgelig er det ikke det.
Direktør Michael Borre lægger ikke skjul på, at det har været en hård uge for Letbanen, der i fem af de seneste seks dage har været ramt af aflysninger.
- Men nogle omstændigheder gør bare, at man ikke kan håndtere alting, tilføjer han.
Onsdag, torsdag, fredag, lørdag og nu igen mandag har der været aflysninger på grund af Letbanens ærkefjende: frost på køreledningerne.
Olie på køreledninger
På længere sigt er der dog udsigt til mere af den løsning, Letbanen hidtil har satset på, men som altså ikke har kunnet garantere en helt sikker drift. En særlig olie, som påføres køreledningerne og for at forhindre, at frosten sætter sig fast som is.
- Vi tror stadig, at Interflon-olien er det rigtige middel. De kommer og smører på i løbet af den her uge igen, og vi ved fra erfaringer andre steder, at jo flere gange man påfører olien, jo bedre er effekten, lyder det fra Michael Borre.
Aflysningerne har affødt en del kritik mod Letbanen, der gennem alle sine leveår har været sårbar over for frost.
- Der er spyttet så mange penge i den letbane, så gu fanden skal den virke. Vi ventede først længe på letbanen på Norddjurs, og vi har først lige fået halvtimesdrift morgen og aften, men det er jo ikke meget bevendt, hvis den ikke kan køre, sagde viceborgmester i Norddjurs Kommune, Benny Hammer (K), i sidste uge til TV2 ØSTJYLLAND.
De seneste dage har det især været på strækningen på Djursland mellem Hornslet og Grenaa, at der har været problemer.
Problemerne og forsinkelserne til trods mener letbanedirektør Michael Borre, at det kunne have gået værre.
- Vi har faktisk haft en god vinter – det har kun været de seneste fem dage, hvor der har været udfordringer med is på køreledninger. Ellers har vi faktisk klaret det fornuftigt og kan se en positiv effekt af Interflon-olien.
- Selvom vi har haft nogle problemer de sidste dage, som skyldes vejret – ingen blæst og meget høj luftfugtighed - så kommer vi i gang med at køre et par timer hurtigere, end vi gjorde sidste vinter, siger Michael Borre.
Positive tegn eller ej, vil problemerne formentlig gentage sig tirsdag morgen.
DMI har varslet rimfrost for hele Jylland tirsdag morgen, og forventningen er altså, at det også vil få konsekvenser for pendlerne på Letbanen.
Letbanen har allerede bestilt erstatningsbusser til ruten mellem Grenaa og Hornslet, ligesom man vil forsøge at fjerne noget af den forventede is med tog og entreprenørmaskiner, fortæller Michael Borre.