Skole efterlyser skovle, spande og bolde: Mangler under genåbning
Genåbningen af skoler og børnehaver betyder, at legetøj skal vaskes af dagligt. Det har man ikke ressourcer til i Hou, og derfor er legetøjet blevet opdelt i tre kæder. Derfor mangler man nu mere.
- Jeg har en åben bøn, og jeg håber, nogle af jer kan hjælpe vores børn på skolen.
Sådan indleder Line Copland, vikar hos Hou Skole og Børnehus, et Facebook-opslag i den lokale Hou-gruppe, hvor hun efterspørger legetøjsdonationer fra private til skolen.
Skolen har nemlig valgt at inddele alt legetøjet i tre portioner, hvor kun én af portionerne tages i brug om dagen, fordi man da kan sørge for, at der er gået tre dage siden det enkelte stykke legetøj sidst var i brug og dermed mindske smittefaren, når legetøjet skifter hænder.
- Når det kommer til ting som Moon-Carts, skovle, spande og bolde, så kunne vi se i dag, at der simpelthen er for lidt legetøj. Og det er jo synd, siger Line Copland til TV2 ØSTJYLLAND.
- Ikke skrevet af folk der arbejder med børn
Skolen har valgt at inddele legetøjet i portioner grundet sundhedsmyndighedernes nye hygiejne-retningslinjer i forbindelse med genåbningen af skoler og daginstitutioner.
Sundhedsstyrelsen skriver på deres hjemmeside, at legetøj skal vaskes af to gange dagligt. På Hou Skole og Børnehus har man dog vurderet, at det ville kræve urealistisk mange ressourcer at efterfølge den anvisning for alt det legetøj der til daglig tages i brug. Særligt i en tid, hvor børnene i endnu højere grad leger udendørs.
- Det er tydeligt at se, at de retningslinjer er skrevet af politikere og embedsmænd, der ikke arbejder med børn til hverdag, siger Line Copland.
Hun mener, at det ville kræve, at man havde en ansat til ikke at lave andet end at vaske legetøj, og med de i forvejen stramme normeringer, så er det ikke noget, man bare sådan lige sætter nogen til.
- Det er godt, at man har opsat de her retningslinjer, men da vi så dem i første omgang, så spærrede vi da lige øjnene op og måbede lidt. Men så er det jo godt, at man kan tænke lidt ud af boksen og finde alternative løsninger på, hvordan vi alligevel kan efterfølge dem, siger hun.
- Hvis det kan lade sig gøre, så er det i Hou
Allerede få timer efter, at Line Copland have slået opslaget med efterspørgsel på legetøjsdonationer op, begyndte de første tilbud at tikke ind.
Emilie Ramsdal er mor til tre børn fordelt på skole- og børnehavetilbuddene. Hun tilbød straks, at hun da lige kunne købe nogle bolde, som hun kunne aflevere på det afmarkerede udendørsområde, som man har anlagt i anledningen.
- De skal selvfølgelig have noget legetøj, så det er en nem måde lige at hjælpe på. Personalet gør et stort stykke arbejde, så vi bakker op, hvor vi kan, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND.
Og løsningen med, at man deler legetøjet i tre portioner, bakker hun ligeledes op om.
- De er i forvejen ikke ligefrem overbemandede, så hvis det kan betyde, at der ikke skal flyttes ressourcer fra børnepasning til legetøjsvaskning, så er det en rigtig fin løsning, siger hun.
Line Copland er taknemmelig og glad for den opbakning, som initiativet allerede har fået. Men hun er ikke overrasket.
- Hvis sådan noget skulle kunne lade sig gøre, så er det i Hou. Jeg har boet mange steder rundt omkring i verden, men jeg har endnu ikke oplevet et sammenhold, som det vi har her i vores lille lokalsamfund, siger hun.
Første dag veloverstået
På trods af mangel på legetøj, så er det både Line Copland og Emilie Ramsdals indtryk, at den første dag efter genåbningen forløb fint på Hou Skole og Børnehus.
- Jeg var ikke selv på arbejde, men min datter blev sendt afsted i fire timer, og jeg er positivt overrasket over, hvordan det er forløbet, siger Line Copland og fortsætter:
- Måden de har sat det op med, at man kun må være to personer til at aflevere og sige farvel til børnene ad gangen, mulighederne for at få sprittet hænder og hvordan de håndterer madvarer, drikkedunke og så videre - det har virkelig fungeret.
I Emilie Ramsdals syvårige søns 0-klasse forløb den første dag tilbage også gnidningsfrit.
- De har delt dem lidt op på tværs af klasserne, så de ikke er så mange samlet op og ned ad hinanden, og så har de lavet 'zoner' på udeområder. Så ud fra den tilbagemelding jeg har fået, både fra min egen søn, men også fra hans lærere, så er det forløbet rigtig fint, siger hun.