Danske Bank finder ny fejl: 140.000 kunder kan være ramt
Danske Bank har udbetalt kompensation til 211.000 kunder i sagerne om rykkergebyr, siden seneste status.
140.000 kunder i Danske Bank kan være blevet ramt af en fejl på rykkergebyrer.
Det skriver Finans.
Banken har opdaget den nye fejl i forbindelse med, at der blev ryddet op i gamle kundesager.
- I vores arbejde med at rydde op i problemet med uretmæssig opkrævning af renter på rykkergebyrer har vi for nylig identificeret et andet rykkergebyr, hvor vi muligvis også har begået en fejl.
- Det betyder desværre formentlig, at antallet af kunder, der er berørt af problemet med rykkergebyrer, kommer til at stige betragteligt, siger Peter Rostrup-Nielsen, der står i spidsen for arbejdet med at håndtere de ældre kundesager, til Finans.
Undersøges nærmere
Danske Bank oplyser, at det oprindeligt er 347.000 kunder, der fejlagtigt har fået opkrævet renter på rykkergebyr.
Dertil kommer så de 140.000 kunder, der kan være blevet berørt af den nye fejl, der vedrører en anden type rykkergebyr.
- Vi er i gang med at undersøge problemstillingen nærmere og vil selvfølgelig kompensere de berørte kunder hurtigst muligt. Vi forventer fortsat, at der vil være tale om relativt lave beløb, men det skal selvfølgelig ikke ske, og vi har fuldt fokus på at afklare konsekvenserne for vores kunder, siger Peter Rostrup-Nielsen.
Ifølge Finans er der i alt 211.000 kunder i Danske Bank, der har modtaget kompensation i sager om rykkergebyrer.
Banken oplyser, at omkring 189.000 kunder har fået udbetalt kompensation på under ti kroner, mens 22.000 kunder i gennemsnit har fået udbetalt 20 kroner i kompensation.
Det højeste beløb, der er udbetalt som kompensation i Danmark er 512 kroner. Det er dog ikke alle sager, der er blevet gennemgået endnu, fremgår det af bankens statusopdatering.
Fejlene i kundesagerne hos banken drejer sig om inkassosager, rykkergebyrer, mangelfulde estimater for gevinster, tab på aktier og fejl i bankens skatteservice.