Flere kommer til skade i trafikken - her er det værst
En 24-årig kvinde fra Aarhus mistede natten til søndag livet, da hun blev påkørt af en bil. Nyeste tal viser, at hun er en del af en tragisk statistik.
Vi er blevet bedre til at færdes i trafikken, køre ordentligt og se os for, viser tallene for trafikulykker på landsplan.
Men - zoomer man ind på Østjyllands Politikreds, viser de nyeste tal ifølge en rapport fra Vejdirektoratet, at der i denne landsdel er sket en stigning i antallet af trafikulykker.
Særligt slemt står det til i Aarhus, hvor andelen af dræbte og tilskadekomne i trafikken i 2023 er på over 200 personer, hvoraf størstedelen af ulykkerne involverer cyklister.
Senest natten til søndag, hvor en ung kvinde mistede livet, da hun blev påkørt af en personbil.
For høj hastighed
Rapporten fra Vejdirektoratet viser, at der i Østjylland er flest tilskadekomne og dræbte i trafikken ved ulykker, som sker på veje i byerne.
- På motorvejen er der ikke en blanding af trafikanter som inde i byen. Derfor er der heller ikke lige så mange, der kommer til skade, siger Harry Lahrmann, som er lektor ved trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet.
Harry Lahrmann mener også, at der er mange bløde trafikanter i Aarhus, hvilket forklarer det høje antal af cyklistulykker sammenlignet med resten af Østjylland.
En løsning på problemet kan ifølge ham være, at man ser på hastigheden i byerne.
- Når det går galt, har det noget med hastigheden at gøre. At få hastigheden ned på 30 til 40 kilometer i timen i byerne kan derfor være en god idé, siger han.
De unge står for skud
Det var en 24-årig kvinde, som søndag blev påkørt af en bil i krydset ved Hasle Ringvej og Paludan Müllers Vej i Aarhus.
Hun døde af sine kvæstelser og blev hermed en del af en trist statistik fra Østjyllands Politikreds, som viser, at flest tilskadekomne eller dræbte trafikanter i 2023 er i alderen fra 18 til 24 år.
Alt for mange bliver dræbt
Ved dødsulykken i Aarhus søndag blev en 30-årig mand hurtigt anholdt, da han kørte galt tæt ved det sted, hvor han ramte cyklisten og i øvrigt også en anden cyklist, der ikke kom alvorligt til skade.
Manden blev skønnet påvirket af alkohol, og undersøgelser viser, at hver fjerde dødsulykke i Danmark skyldes kørsel med spiritus, narkotika eller medicin i blodet.
Ifølge Rådet for Sikker Trafik er der mange måder, man kan komme problemet med spirituskørsel til livs på.
- Det er vigtigt, at man blandt andet laver kampagner for at sætte fokus på, at det ikke er acceptabelt at køre bil, når man er påvirket af alkohol, siger Jakob Bøving Arendt, som er administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.
Rådet for Sikker Trafik fortæller, at antallet af dødsulykker i trafikken på landsplan ikke er steget, men at der alligevel altid er plads til forbedring på området.
- Generelt kan vi se, at tallet er stagneret på landsplan med lige under 200 dræbte om året, men det er stadigvæk alt for mange. Vi skal derfor stadig have bedre trafiksikkerhed i Danmark, siger den administrerende direktør.