Hvad gemmer sig under juletræet? Særligt én ting overrasker

Flere produkter skiller sig ud i søgestatistikkerne hos Pricerunner op mod juleaften.

Foto: Kim Haugaard - Ritzau Scanpix
Af Alberte Bay Sandager - I samarbejde med

Slutspurten for julegaveindkøb nærmer sig, og igen i år er der blevet kigget nærmere på danskernes julegaveindkøb.

Tal fra både Dansk Erhverv, prissammenligningssiden Pricerunner og Ønskeskyen viser, at særligt tre varegrupper ser ud til at fylde hos danskerne:

Sko, tøj og legetøj.

Det overrasker mig, at den er så populær nu
Brian Kjer Sommer, forbrugeranalytiker hos Pricerunner

I Dansk Erhvervs analyse af online julegaveindkøb svarer 58 procent af de adspurgte, at de vil købe gaver inden for kategorien 'Tøj, sko og accessoires'.

- Jeg er ked af at sige det, men igen i år ser vi de samme julegavehit. Det er tøj, sko og legetøj – og også elektronik, som mange køber i black friday-perioden, siger Niels Ralund, der er e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv.

Hos Ønskeskyen er tøj både populære kategorier hos drenge og piger under 18 år og hos mænd, mens hjemmesko er blandt de mest populære ønsker for kvinder.

Og søgehistorikken hos Pricerunner for 1. til 9. december viser, at der bliver søgt 70 procent mere på sko end sidste år. I år er det sko fra UGG og Adidas, der dominerer søgetendenserne.

Pricerunner kan ikke vurdere, om folk rent faktisk køber de ting, de søger på, og om de ønsker sig dem til jul.

Men tendenserne stemmer overens med de forgange juleperioder, siger Brian Kjer Sommer, der er forbrugeranalytiker hos virksomheden.

Også her er elektronik også "altid" populært, siger han. Alligevel er der et produkt i kategorien, der skiller sig ud på listerne.

Produkter skiller sig ud

Han undrede sig nemlig over at se, at en babyalarm fra mærket Neonate ligger i topti blandt de produkter, der er blevet søgt mest på i prisklassen 1000 og 2500 kroner.

- Det overrasker mig, at den er så populær nu. Når jeg går tilbage i tiden og kigger på vores tal, har babyalarmer ikke før været populære at søge på omkring jul. Det bliver sjovt at se, om det er, fordi der kommer et babyboom.

Til gengæld overrasker det ham ikke, at Apple Airpods optræder flere gange med forskellige versioner af de populære høretelefoner på Pricerunners liste over de 30 mest søgte produkter. Hos Ønskeskyen er Airpods Pro også det mest populære ønske for mænd.

- Airpods og generelt høretelefoner bliver der altid søgt meget på under julehandlen – det er ikke usædvanligt. Jeg tror, at det handler om, at folk er meget mærketro – hvis man har Apples iPhone, vil man have Airpods, fordi de er lavet til at passe sammen.

Produkterne optræder på listerne sammen med blandt andet køkkenmaskiner og tennissokker, men overordnet set er det altså især sko og legetøj, der er de populære kategorier, siger han.

Tager man blikket væk fra, hvilken type af produkter der ser ud til at dominere julegaveindkøbene, og i stedet kigger på prismærket, bemærker både Niels Ralund og Brian Kjer Sommer, at tingene ser ud til at blive anderledes i år.

Ser "klar tendens"

På søgestatistikkerne kan Brian Kjer Sommer se "en klar tendens" i, at der nu generelt bliver søgt mere på varer, der er dyrere end de forgangne juleperioder, hvilket kan tyde på, at der vil blive brugt flere penge på julegaver.

Den samme tendens gør sig gældende i analysen fra Dansk Erhverv. De seneste år har stigende leveomkostninger og en større tendens til at købe brugte gaver ellers gjort et indhug i forbruget, siger Niels Ralund.

Men andelen af dem, der forventer at bruge mere end 6000 kroner i alt på julegaver er steget fra 12 procent i 2022 til 16 procent her i 2024, mens andelen, der forventer at bruge under 1999 kroner, faldet fra 28 til 25 procent i samme periode.

Også op til black friday-perioden var forbruget højt efter år med et mere afdæmpet marked, siger e-handelsdirektøren.

- Danskerne har jo holdt tilbage længe, men de kan kun holde på pengene til et vist punkt. Det ser ud til at vende lidt nu. Og det er jeg jo rigtig glad for på medlemmerne af Dansk Erhvervs vegne.

Han tør ikke lægge hovedet på blokken og konkludere, at det dermed betyder, at bølgen med mere klimabevidsthed, brugte gaver og økonomisk forsigtighed helt er forsvundet.

- Jeg vil nødig lægge alt for meget i tingene, fordi forbrugermønstrene ændrer sig simpelthen så hurtigt med stigende leveomkostninger og angst for, hvad der sker ud i verden. Vi glæder os bare over, når det går godt for handlen, siger Niels Ralund.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google