Jes har købt kunst for millioner: Nu er han selv kunstner
I årevis har han købt kunst for millioner som museumsdirektør. Nu udstiller Jes selv og fortæller uden tøven om sit største øjeblik som direktør.
- Jeg havde en frygt for, at malerierne ville stritte i alle mulige retninger, men pludselig retter de ind og snakker sammen. Så jeg er meget overrasket over, hvor godt de spiller sammen.
Jens Erik Sørensen betragter sine værker, som de hænger side om side i Odder.
- Det må være fordi, man alligevel har en heldig hånd, konstaterer han lunt.
Og måske mere end en heldig hånd.
Jens Erik Sørensen, måske bedre kendt som Jes, har nemlig selv mere erfaring med kunsten end de fleste. I 30 år var han direktør for kunstmuseet Aros i Aarhus.
Malerierne bliver til i hans hjem i Risskov, hvor stuen er omdannet til atelier.
- Det har stået på længere tid til min kones utilfredshed, griner Jes.
Den nyudklækkede kunstners inspiration kommer især fra de modernistiske kunstnere, som var populære i første halvdel af 1900-tallet som Picasso, Kandinsky og Malevich
- De lærte os pludselig at se abstrakt kunst. Man skal forstå, at det er en helt ny tid, hvor figurerne er væk, der er kun linjer og farver, forklarer han.
Og selvom atelieret kan se rodet ud, har kunstneren helt styr på, hvor det hele ligger.
- Jeg har besluttet, at mine malerier skal være i dur, ikke i mol. Så de skal op at ringe, og man skal blive glad af at se på dem. Det handler det om for mig, siger han.
Forbillederne og deres modernisme er døde.
- Men kan man ikke lave en ny modernisme? Kan vi ikke tage det bedste af modernismen? Den er jo ikke brugt op, spørger Jes.
Hans kunstkarriere spirrede også i den nu 77-årige kunsthistorikers ungdom, hvor han malede, men har ligget i dvale i mange år.
- Når man begynder at læse kunst på universitetet, bliver det hele malet væk, så det kan man ikke. Der er det de store mestre, deres positioner og tricks, der handler om, forklarer Jes.
Derfor blev formidling overskriften for hans karriere. I 1979 blev han museumsinspektør for Aarhus Kunstmuseum og fem år senere direktør.
Intet måler sig med regnbuen
Daværende Aarhus-borgmester Thorkild Simonsen gav ham ansvaret for et nyt kunstmuseum i Aarhus, og han gjorde Aros til virkelighed.
Spørger man ham om det største øjeblik, er der ingen tøven:
- Jeg synes, det var regnbuen. Helt klart. Den er der ikke noget, der kan måle sig med, den er unik i verden. Den er udenfor konkurrence, siger han.
Men det var heller ikke bare ligetil at realisere Olafur Eliassons regnbue, for museet var ikke bygget til at kunne bære 380 ekstra ton på toppen.
Derfor skulle der opføres søjler gennem hele museets otte etager.
- Det gav en helvedes spektakel i museet, og arrangementer blev aflyst, siger han.
Alligevel brændte søjlerne sig fast i direktørens hukommelse, og de blev også en del af villaen i Risskov, da den skulle udvides.
- Hvad er et hjem uden søjler, tænkte jeg. Søjler, det er godt, konstaterer han hjemme i stuen med søjlerne bag sig.
Han har malet fast i fem år og drømmer om mange flere værker og udstillinger.
- Jeg ville ønske, at jeg var 25, så jeg havde livet foran mig. Så tror jeg nok, man kunne blive ret dygtig, siger han.
Han drømmer om at se sine værker på Guggenheim.
Ekspertens svendeprøve
Det er Odder Kunst, der har inviteret Jes til at udstille sine værker.
- Det er interessant. Kan manden male? Det er det, alle spørger om, nu han har købt kunst for millioner i så mange år. Så skal han selv prøve det, det er jo en svendeprøve, siger Jørgen Søes Hejlsvig, der er formand for Odder Kunst.
- Vi har inviteret ham, fordi det er spændende, en museumsdirektør af det format selv begynder at male.
Udstillingen kan ses på Odder Kunst frem til og med søndag den 28. maj.