Letbanen lover: Højst tre vintermorgener med aflysninger
Den nuværende løsning er den bedste, og letbanen håber at halvere antallet af aflysninger ved at komme is på køreledningerne i forkøbet.
I den forgangne vinter var der seks aflysninger på Aarhus Letbane, det tal skal nu halveres.
Sådan lyder det fra Letbanens direktør, Michael Borre.
- Det er jo ikke tilfredsstillende, at der overhovedet er noget, men man kan jo ikke undgå problemer på et system som vores. Så tre morgener er et mål for at sige, at vi vil halvere skaden i forhold til i år. Men vi håber selvfølgelig på nul, siger direktøren.
Den bedste løsning
Olien Interflon smøres på køreledningerne og kan holde længere end den glycerin, som hidtil har været brugt, men som skyller hurtigt væk. Interflon holder længere og skal ikke smøres på så ofte.
- Indtil videre fastholder vi Interflon som samarbejdspartner også for den kommende vinter, siger Michael Borre.
Forud for valget af Interflon har Letbanen talt med 20 letbaner i Europa, og man har måttet konstatere, at det er den bedste løsning.
Det er den samme olie, der har været brugt den forgangne vinter, hvor der altså alligevel skete seks aflysninger.
De skete i en periode, hvor det var fire uger siden, at olien var blevet påført, forklarer direktøren. Det vil man forsøge at komme i forkøbet ved at smøre olien på syv gange den kommende vinter.
Læs også:
Tre kan blive til fire, fem, seks
Det var særligt Grenaa- og Odder-banen, der har været ramt af problemerne.
På stoppet i Ryomgård er der dog afmålt begejstring for Letbanens udmelding.
- Det tror jeg ikke et øjeblik på. Så kan tre blive til fire eller fem eller seks eller mere, siger pendler Karin Dyhr Daugaard fra Ryomgård.