Ældre Sagen: Det er urimeligt
Ældre Sagen oplever, at flere efterladte søger rådgivning hos dem, når papirarbejdet hober sig op efter et dødsfald
Det er urimeligt, at der er så meget papirarbejde, der skal varetages af de efterladte til en afdød. Sådan lyder det fra Ældre Sagen, efter at TV 2 | ØSTJYLLAND de seneste dage har sat fokus på problemet.
Tirsdag fortalte TV 2 | ØSTJYLLAND historien om Pia Eriksen, der følte sig overdynget af papirarbejde fra forskellige instanser, efter at hendes mor var gået bort.
Og onsdag stod en anden efterladt frem og fortalte hans historie om, hvordan han i 13 måneder har ventet på at få afsluttet en banal arvesag:
Se også: Jan efterlyser bedre løsninger
- Det lyder helt urimeligt, også i vores samfund, hvor alt er digitalt, så man synes jo egentlig, at det bare er et fingerknips i hvert fald at give hinanden besked i de offentlige myndigheder, siger formanden for Ældre Sagen i Aarhus, Tove Jørvang.
Hun oplever ofte, at pårørende henvender sig til Ældre Sagen med lignende problemer:
Se også: Pias sorg drukner i papirer
- Vi har en advokat hos os, som på frivillig basis, giver råd om arv og testamente hver tredje uge, og der er altid fuldt booket op, siger hun.
Se et interview med Tove Jørvang i videoen øverst på siden.