Forbrugerrådet advarer mod Black Friday-tilbud

Allerede før black friday prøver butikkerne at lokke med særlige tilbud. Men mange tilbud er dog ikke tilbud.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Prisudviklingen på varerne er tit er skruet op i perioden op til black friday, advarer Forbrugerrådet Tænk. Foto: AFP/Ritzau Scanpix

Mange danske butikker reklamerer allerede med forskellige tilbud, selvom der stadig er en uge til black friday.

Flere af de tilbud, som forbrugerne præsenteres for, er dog ikke nødvendigvis reelle tilbud. Sådan lyder advarslen fra Forbrugerrådet Tænk.

- Man skal være opmærksom på, at mange af de tilbud, som bliver lagt frem i forbindelse med black friday, ikke er så gode, som de lyder til at være.

- Og det skyldes, at prisudviklingen på varerne tit er skruet op i perioden op til black friday. Det er der flere undersøgelser, der viser, forklarer Maria Liljeqvist, seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk.

Tænk dig godt om

Hun nævner blandt andet en undersøgelse fra Ekstra Bladet og prissammenligningstjenesten Pricerunner, som blev lavet op til singles day, der er en anden af årets store forbrugsfester.

Man skal være opmærksom på, at mange af de tilbud, som bliver lagt frem i forbindelse med black friday, ikke er så gode, som de lyder til at være.
Maria Liljeqvist, seniorjurist, Forbrugerrådet Tænk

Undersøgelsen viste ifølge hende, at helt op til 29 procent af varerne var sat op i pris op til singles day.

- Det samme gør sig gældende i forhold til black friday, så man skal huske at tænke sig godt om, bemærker Maria Liljeqvist.

Sidste år endte det samlede salg herhjemme på black friday på 1,94 milliarder kroner ifølge tal fra betalingsselskabet Nets.

Det var derved otte procent under de 2,12 milliarder kroner, der blev solgt for i rekordåret 2017.

VIDEO: Black Friday tryner de små butikker, mener flere ejere butiksejere. De afstår fra at deltage i udsalgshysteriet. Indslaget er fra 23. november 2017. 

Undersøg den tidligere pris

Det er altså store beløb, som forbrugerne samlet set bruger i forbindelse med black friday. Vil man som forbruger tjekke, om den tilbudsvare, man har øje på, rent faktisk er et tilbud, så rådes man til at undersøge dens tidligere pris.

- Vi anbefaler, at man bruger Pricerunners søgehistorik til at tjekke, hvad varen har kostet i løbet af for eksempel de seneste tre eller seks måneder.

- Gør man det, så vil man ofte finde ud af, at varen faktisk har været mindst lige så billig, som den er på black friday, fortæller Maria Liljeqvist.

Black friday er, som navnet antyder, et amerikansk fænomen, der finder sted én gang om året. Det sker fredagen efter fejringen af Thanksgiving i USA.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her