Billeder af tænder hitter: Nu klares halvdelen af tandlægebesøg over telefon
Tandplejen i Randers har under coronakrisen opfordret forældre til at sende billeder af børnenes tænder før en eventuel tid. Det har fungeret så godt, at ordningen nu fortsætter.
Mæketænder, der ikke vil ud, selvom en ny er på vej, en flig der bliver slået af en fortand og skævt voksende tænder.
Der er mange grunde til, at forældre henvender sig til tandlægen. Og førhen har det næsten altid resulteret i en tidsbestilling.
Men under coronakrisen har man i Randers Kommune i stedet opfordret forældrene til at tage billeder af deres børns tænder. Et tiltag, der har vist sig som en stor succes for Tandplejen i Randers Kommune.
- Det har vist sig, at vi i halvdelen af tilfældene faktisk kan klare det ved at få et billede tilsendt og så tage en snak med forældrene over telefonen. Frem for at de kommer fysisk forbi klinikken, siger leder af Tandplejen i Randers Kommune, Lars Høvenhoff, til TV2 ØSTJYLLAND.
Ordningen har faktisk fungeret så godt, at man nu har valgt at fortsætte den fremadrettet.
Erfaring fra krisen kan bruges fremadrettet
Da coronakrisen lagde store dele af landet ned betød det også, at tandlægeklinikkerne i vid udstrækning lukkede ned for ikke akutte tider og konsultationer.
Derfor var det nærliggende, at man kunne sortere en del af tidsbestillingerne fra i de tilfælde, hvor det var muligt at nøjes med et billede og en kort konsultation over telefonen.
- Det er vigtigt, at vi nu tager læringen fra coronakrisen med os videre. Med den billedkvalitet i forhold til lys og zoom, som moderne smartphones tilbyder i dag, så er det helt oplagt, at vi fortsætter ordningen fremadrettet, siger Lars Høvenhoff.
Huller før rokketænder
Når forældrene tilsender et billede af barnets tandsituation, vurderes det først af klinikassistenterne. Er de i tvivl om noget, kommer en tandlæge eller en tandplejer ind over.
Klinikassistent ved Tandplejen i Randers Kommune oplyser over for TV2 ØSTJYLAND, at man oplever stor tilfredshed med ordningen blandt forældrene.
- Det sparer forældrene for en masse tid i de tilfælde, hvor en tidsbestilling viser sig ikke at være nødvendig. Samtidig frigiver det ekstra tid til patienter af lidt højere sværhedsgrad, siger klinikassistent ved Tandplejen i Randers Kommune, Hanne Blaabjerg, til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:
- Men vi laver stadig eftersyn og kontroller. Det skal vi gøre, og alt kan heller ikke klares over telefonen. Men det har fungeret rigtig godt, og det gør det langt nemmere for både os og forældrene.
Hvis man tydeligt kan se et hul, eller hvis barnet har smerter, afsætter man en tid på klinikken. Er der for eksempel tale om rokketænder, der ikke vil falde ud, bliver forældrene guidet over telefonen.
I de forløbne måneder har Tandplejen modtaget cirka tre billeder om dagen i gennemsnit.