Børn udsat for vold og trusler: Sanne blev rasende over skolens besked på Aula

Endnu en forælder retter nu en kritik mod skoleledelse, som, de mener, ikke er lykkedes med at stoppe en hverdag med fysisk og psykisk mobning.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Camilla er en af de forældre, der fortæller om deres børns voldsomme oplevelser på Gødvadskolen.

Flere forældre til børn i anden klasse på Gødvadskolen i Silkeborg har fortalt om fysisk og psykisk mobning i form af vold, trusler og overfald, som skoleledelsen ifølge forældrene ikke formår at stoppe.

Kritikken fra forældrene fik skoleledelsen til at udsende en fælles besked til hele skolen mandag, hvor de omtaler episoderne som ”konflikter” og taler om generel god trivsel og tilfredshed på Gødvadskolen.

Her er et uddrag af beskeden, som forældrene har modtaget. TV2 Østjylland har set hele beskeden fra skolen.

Men den besked får andre forældre på skolen til at reagere.

- Jeg blev fandme sur, siger Sanne Korsbakke.

- Ledelsen giver endnu en følelse af, at det bare lige er ét lille problem. Men det er ikke bare ét problem i én klasse.

Sidste år endte hun og hendes mand med at trække deres barn ud af skolen efter mere end et år med fysisk og psykisk mobning på en anden årgang end den tidligere omtalte.

- Der var mange episoder med slag, spark, stenkast og grimme ord. Det var en række børn, det gik ud over i frikvartererne. Ofte måtte de hente større børn, som hjalp med at stoppe det, da de fortalte, der ikke var en voksen, fortæller Sanne Korsbakke.

Senest har vi hørt om en episode, hvor et barn slukker lyset på toilettet og holder toiletdøren, så en kammerat ikke kan komme ud og derfor bliver bange
Skoleleder Karen Høgild i AULA-besked

I starten af 2023 blev det hele for meget.

- Vi kunne se, at det ikke blev bedre, han ville ikke i skole og græd om morgenen. Så på et tidspunkt blev vi enige om, at det er nok, og skiftede skole, fortæller Sanne Korsbakke.

Ser en problematisk kultur i ledelsen

Ligesom forældrene til børn i anden klasse havde Sanne Korsbakke en opfattelse af, at hendes bekymringer og opråb ikke blev taget seriøst nok af skoleledelsen.

- De er hundredmetermestre i at skubbe tingene væk under gulvtæppet. Man bliver spist af med en generel ordlyd, man får ikke at vide, hvad præcis de har gjort for at løse problemerne, fortæller hun.

Tirsdag morgen kunne TV2 Østjylland fortælle om vold og trusler på anden årgang på Gødvadskolen. Tre forældre til elever på årgangen siger, at inklusionen er gået for vidt, og deres børn er ofrene. 

Her er skolens besked

Kære forældre.

Jeg skriver til jer for at fortælle, at TV2 Østjylland har søgt aktindsigt i sager mm. mellem Gødvadskolen og Silkeborg Kommune omhandlende elever på skolen.

Baggrunden for aktindsigten – som vi har udleveret til TV2 Østjylland i anonymiseret form - er sandsynligvis de meget medieomtalte sager, hvor bekymrede forældre har fortalt om børn med en udadreagerende adfærd, som ikke er acceptabel og derfor kalder på handling. Som nogle af jer måske ved, har vi på Gødvadskolen i øjeblikket nogle udfordringer i 2. klasse, hvor vi siden 1. klasse har fået flere henvendelser fra bekymrede forældre.

Konkret taler vi om nogle få børn på 8-9 år, som kan have konflikter og ikke kan aflæse andre børns reaktioner, når de fx prutter en kammerat i hovedet, giver fuckfinger, taler grimt, truer med at slå, slår ud efter andre, sparker andre, slår på andres ting eller kaster med ting.

Senest har vi hørt om en episode, hvor et barn slukker lyset på toilettet og holder toiletdøren, så en kammerat ikke kan komme ud og derfor bliver bange. Det er adfærd, som ikke er acceptabel, og som vi reagerer på. Vi har derfor sat flere indsatser i gang siden børnene gik i 1. klasse.

Lige nu arbejder vi fortsat blandt andet med klassetrivsel, individuelle indsatser ligesom vi har inddraget kommunens PPL ift. at få pædagogisk psykologisk rådgivning. Indsatserne har haft en positiv effekt i forhold til flere af børnene, og vores indtryk er, at der er kommet mere ro og tryghed blandt de øvrige børn. Der er dog fortsat stadig behov for indsatser.

Det følger vi tæt, og iværksætter de indsatser, vi fagligt, pædagogisk og ledelsesmæssigt vurderer er nødvendige. Vi taler og orienterer løbende forældrene om klassens trivsel og de indsatser, vi har i gang i klassen og i forhold til individuelle indsatser omkring de enkelte børn.

Jeg er klar over, at man som forældre af og til kan blive bekymret ift. ens eget barns trivsel, og det er vigtigt, at I som forældre henvender jer, så vi får talt om det og om nødvendigt handlet på det. Vi oplever nogle gange, at der kan være stærke ønsker til, hvilke indsatser vi som skole bør iværksætte for at løse konkrete problemer. Det er ønsker, som vi altid går i dialog med forældrene om, men som vi fagligt, pædagogisk og ledelsesmæssigt ikke altid er enige i, og derfor heller ikke altid kan imødekomme.

Vores fokus er i udgangspunktet at være en skole, der bidrager til at lære børnene at blive livsduelige mennesker, så de ved, hvordan de skal opføre sig og begå sig sammen med andre i et forpligtende fællesskab, og også lærer, hvordan de kan sætte egne grænser og håndtere konflikter, så de ikke eskalerer. Elevernes trivselsmåling og en nylig offentliggjort forældretilfredshedsundersøgelse viser os, at børn og forældre generelt trives godt og er tilfredse med Gødvadskolen.

Ikke desto mindre er jeg naturligvis ked af, når der er børn, som bliver utrygge i skolen, og forældre, der er bekymrede.

Det tager vi meget alvorligt, og afpasser løbende vores indsatser. Jeg har i sidste uge været i dialog med en journalist fra TV2 Østjylland, der oplyser mig om, at Gødvadskolen vil blive omtalt i et indslag i denne uge. Af hensyn til børnene og for ikke at optrappe en konflikt mellem forældre her på skolen, ønsker jeg ikke at stille op til interview på TV2 Østjylland.

Jeg har i stedet aftalt med Skolechef Thomas Born Smidt at han svarer på en eventuel kritik. Det er ikke et udtryk for, at vi ikke står ved den indsats, vi siden 1. klasse har iværksat og fortsat har i gang i 2. klasse, men snarere et udtryk for at jeg ikke ønsker, at dialogen mellem skole og forældre foregår i medierne. Vi vil fortsat holde de berørte forældre orienteret og tale med forældrene om udviklingen på årgangen, og er der forældre, som har spørgsmål, er I meget velkomne til at kontakte mig.

Den historie fik skolens ledelse til at udsende en længere besked på AULA, hvor de gør det klart overfor forældrene, at der er taget hånd om sagen. I beskeden skriver skolen, at problemerne handler om nogle få børn, der har svært ved at afkode andre børn. 

'Konkret taler vi om nogle få børn på 8-9 år, som kan have konflikter og ikke kan aflæse andre børns reaktioner, når de fx prutter en kammerat i hovedet, giver fuckfinger, taler grimt, truer med at slå, slår ud efter andre, sparker andre, slår på andres ting eller kaster med ting,' skriver skoleleder Karen-Lise Høgild

Men den forklaring køber Sanne Korsbakke ikke med tanke på hendes egne erfaringer.  

Hun mener, problemet ligger i en 'problematisk kultur i ledelsen på skolen.' En kultur, som Sanne Korsbakke tror, kan komme fra et andet sted.

- Jeg tænker, det stammer fra den stramme kommunale økonomi. Jeg har et indtryk af, at man håber, det løser sig og ser an, fordi det er dyrt at lave ændringen blandt eleverne, uddyber hun.

Ifølge hende ligger ansvaret dog stadig ved skolen.

- Langt hen ad vejen synes jeg, det er skolelederen, som har ansvaret for, at lærerne har rammerne til at kunne løse de her udfordringer, siger Sanne Korsbakke.

Uenig i kritikken

Skolechef i Silkeborg Kommune, Thomas Born Smidt, ser ingen problematisk kultur i ledelsen og henviser til skolens positive forældretilfredshedsundersøgelse.

- Jeg mener ikke, der er en kultur på spil her. Men man kan godt diskutere, om rammerne eller lovgivningen giver skolen de bedste muligheder for at lykkes med opgaven, siger Thomas Born Smidt og fortsætter.

- Økonomien er politisk besluttet, og skolelederne agerer ud fra de rammer, de har fået tildelt.

Er skolen i stand til at løse de udfordringer, der bliver omtalt i flere klasser på skolen?

- Det vurderer jeg grundlæggende set, at de er. Skolerne har alle sammen et internt beredskab og intern ressourceperson, de kan bringes i spil, siger Thomas Born Smidt.

TV2 Østjylland har også forelagt skolelederen på Gødvadskolen kritikken, som henviser til skolechefen. 

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her