John cykler årligt 7000 kilometer til og fra arbejde
De fleste vælger bilen, når de skal på arbejde. Men nogle danskere vælger cyklen som deres foretrukne transportmiddel - og det har mange fordele.
John Böhme Dybkjær fra Ans øst for Kjellerup er en mand i god form – en form, som til dels er kommet af hans glæde ved at transportcykle frem og tilbage til sit arbejde på Silkeborg Gymnasium.
Det har han nu gjort i sytten år. En tur på tyve kilometer hver vej, som næsten dagligt giver ham fyrre kilometer i benene.
Nogle vil måske kalde ham en supermand, mens andre misunder ham for hans rygrad. Selv tager den 46-årige gymnasielærer det ikke så højtideligt.
- Jeg kan jo bare godt lide at cykle, siger han og fortsætter:
- Det er et dagligt åndehul, hvor jeg bevæger mig, og samtidig får jeg mulighed for at reflektere over dagen. Det er enormt givende for mig.
Sparer en bil nummer to
Danskerne kører bil, som aldrig før - og på bare ti år er, er der kommet cirka 135.000 flere biler på vejene i Region Midtjylland. Mange husstande nøjes ikke længere med bare én bil, men har også skaffet sig en bil nummer to og i nogle tilfælde endda en tredje.
Hvis ikke John Böhme Dybkjær cyklede på arbejde, så havde han med sin familie været nødt til at have en bil nummer to. Og selvom cyklingen ikke alene er årsagen til, at de har fravalgt en ekstra bil, har den gjort beslutningen lettere.
Men der er også andre fordele, som motiverer til jernhesten, fortæller han:
- Man slipper for alt det bøvl, der kan være med offentlig transport. Det er god motion, og så er det jo også godt for vores omgivelser, at vi ikke sætter os ind i bil hver gang, vi skal fra A til B.
Håber at inspirere
Selvom gymnasielæreren fra Ans håber, at der gradvist bliver flere danskere, der transporterer sig ligesom ham, så prøver han ikke aktivt at overbevise nogen. Han håber dog, at han med sin cykel kan være med til at inspirere andre til at gøre det samme.
Men han forventer det ikke.
- Jeg kan godt forstå, hvis folk vælger bilen. Når man bor uden for de større byer, så er strækningerne bare lange, siger han og fortsætter:
- Og hvis man ikke vil cykle, så er bilen den eneste mulighed, hvis man ikke vil være afhængig af busserne – og de kører bare ikke særlig tit, og ofte er det med en masse omkørsel undervejs.
Det er en realitet som stjæler tid i hverdagen, og for ham giver cyklen en højere grad af fleksibilitet.
For John Böhme Dybkjær er det særligt aktuelt på de dage, hvor han har skæve arbejdstider - som den dag, TV MIDTVEST møder ham. Hvis han da ville med bussen retur til Ans, skulle han sidde og vente på en bus i flere timer.
Alternativt tage en tidligere bus, med flere skift og halvanden times rejsetid, for de 20 kilometer hjem ad landevejen.
- Og det holder jo bare ikke, afslutter John Böhme Dybkjær, mens han tramper videre i pedalerne.
Cykelturen fra gymnasiet til hjemmet i Ans tager mindre end en time – og så kan han ellers holde fri, mens han nyder godt af de mange ekstra “grønne” kagekalorier, som han har brændt af i løbet af dagen.