Fejl tæt på fordobler prisen på vejarbejde
Uanset hvad skal der laves en vej til det nye erhvervsområde i Hørning.
Et kommende arbejde med at forlænge Ørstedsvej i Hørning til et nyt erhvervsområde for enden af vejen er blevet ikke mindre end 18 millioner kroner dyrere end først antaget.
I stedet for en udgift på 20 millioner kroner, koster anlægsarbejdet 38 millioner kroner. Den fremgår af dagsordenen til byrådsmødet på onsdag, hvor problemet skal drøftes og ekstraudgiften godkendes.
Til TV2 Østjylland siger Karen Margrethe Høj Madsen, der er chef for Plan, Teknik og Miljø i Skanderborg Kommune, at det er en superærgerlig ekstraudgift at stå med lige pludselig.
- Det er vi mildest talt meget trætte af. Fra nu af handler det om at gøre alt, hvad vi kan, for at holde budgettet i bund, men uanset hvad skal den vej laves. Vi vil gerne have virksomheder til at slå sig ned i det nye erhvervsområde, og så er vi altså nødt til at bygge en vej til dem. Der skal være styr på infrastrukturen sådan et sted, siger Karen Margrethe Høj Madsen.
- De ekstra omkostninger skyldes flere ting. Først og fremmest blev der lavet en fejl, dengang man lavede det oprindelige budgetudkast. Det gik simpelthen for hurtigt, fordi man havde travlt med at komme i mål med lokalplanen for området. På den baggrund glemte at medregne ting, forklarer Karen Margrethe Høj Madsen.
Det var blandt andet udgifter til beplantning, belysning, arkæologiske undersøgelser og diverse uforudsete udgifter, der ikke var taget højde for.
Tre meter muld mere end ventet
Af uvisse årsager havde kommunens rådgiver på sagen desuden regnet sig frem til, at der var et 0,3 meter tykt lag af muld, der skulle graves væk, før vejen kan anlægges. Man kan nemlig ikke lave asfalt oven på blød jord.
Det viste sig imidlertid, at der var et muldlag på hele 3,3 meter, så samlet 15.000 kubikmeter muldjord skal graves op, køres væk og erstattes af noget jord, der kan bære vægten af asfalt og køretøjer uden at give efter.
- Ellers står man altså med en stor bunke asfalt, der er styrtet sammen. Det går jo ikke, så vi er nødt til at betale de ekstra penge, siger Karen Margrethe Høj Madsen.
Dyrt at ændre et eksisterende vejforløb
Dertil kommer, at den nuværende vej på et punkt skal have en anden hældning end ventet, fordi der er en kurve, og det koster at ombygge en eksisterende vej.
- Når prisen på asfalt så i den mellemliggende periode er fordoblet - som stort set alt andet - jamen, så påvirker det prisen for projektet, siger Karen Margrethe Høj Madsen.
Der er ikke sat dato på, hvornår etableringen af den nye vej begynder, for nu skal byrådet først nikke ja og acceptere ekstraregningen, og så skal opgaven i offentligt udbud.
Det er ejendomsinvestor og entreprenørvirksomheden A. Enggaard A/S, der udvikler det 29,8 hektar store erhvervsområde ud mod motorvejen og Dørupvej.
Virksomheden skal derfor også betale en stor del af vejen. Konkret skal virksomheden betale 6,2 af de 18 millioner kroner, projektet er blevet dyrere.