Lufthavne boomer efter corona - men ikke Aarhus Airport
Mens andre jyske lufthavne er tilbage på niveauet før corona, er Aarhus Airport stadig et godt stykke fra det. Forklaringen ligger i en risikofyldt strategi, lyder det fra direktør.
Coronakrisen er ovre - i hvert fald hvis man spørger i lufthavnene i Billund og Aalborg.
I den netop afsluttede maj måned havde begge lufthavne nemlig flere rejsende end i maj 2019. Fire procent flere i Billund og syv procent flere i Aalborg.
Anderledes er historien dog i Aarhus Airport på Djursland.
For selvom der foråret igennem har været kraftig vækst i passagertallene, var der i maj 20 procent færre passagerer end tre år tidligere. Konkret rejste 38.911 passagerer gennem lufthavnen mod 48.514 i 2019.
Ifølge direktør i Aarhus Airport Brian Worm skal forklaringen særligt findes i den type rejsende, lufthavnen normalt tiltrækker.
- Vi er jo en business-lufthavn i mange sammenhænge, hvor Billund i særdeleshed og Aalborg har været rigtig gode til at risikosprede på både business og charter, siger Brian Worm, administrerende direktør i Aarhus Airport.
Charter- og ferierejser har været kraftigt opadgående i dette forår, efter de sidste coronatøjler blev fjernet, og danskerne igen kan rejse frit.
- Men selvom vi har det samme charterniveau som i 2019, er business-delen ikke kommet tilbage igen, og derfor bliver vi hårdere ramt end Aalborg og Billund, siger Brian Worm.
Afhængig af SAS
Flere store luftfartsselskaber har lidt store økonomiske tab, siden coronaen brød ud i foråret 2020, og SAS er ingen undtagelse.
Krisen har samtidig betydet, at det panskandinaviske luftfartsselskab endnu ikke har lige så mange afgange som før krisen. Det har ifølge administrerende direktør Brian Worm også stor betydning for Aarhus Airport.
- Vi har historisk set været meget sammenkoblet med SAS, og de har et kapacitetsproblem (færre flyvninger end tidligere, red.). Og når vi har en partner, der har udfordringer med at komme tilbage, bliver vi også udfordret, siger Brian Worm.
I april var SAS' samlede kapacitet ifølge Ritzau på omkring totredjedele af det, selskabet havde i 2018.
Som følge af situationen arbejder Aarhus Airport nu på at få andre og flere forretningsruter, så lufthavnen i fremtiden er mindre afhængig af SAS.
Har I en forventning om, at business-passagertallene overhovedet kommer op på det samme niveau som inden corona?
- Vi kan se, at vi fylder de fly på mange af de ruter, vi har - eksempelvis til København. Så det er simpelthen et kapacitetsbehov, som vi ikke får dækket på nuværende tidspunkt, fordi SAS ikke kan levere flyene.
- Der er selvfølgelig en tendens mod fjernmøder og videomøder, men vi ser egentlig, at mødeaktiviteten er kommet hurtigere retur på vores ruter. Så vores forventning er, at vi kommer godt tilbage på det samme niveau, siger Brian Worm.
Det lyder ikke til, at I vil satse mere på charterrejser, ligesom de andre lufthavne?
- Charter er også en del af vores forretningsplan, men vi er mest en businesslufthavn. Og vi hører også fra SAS, at lige så snart de har kapaciteten, kommer de retur igen.
- Udfordringen er, at vi har satset for meget på SAS - når de lider, så lider vi også. Det har vi været klar over i et års tid, men det er ikke noget, man bare lige ændrer, siger Brian Worm.
Hvornår eller om passagertallene kommer tilbage på tidligere tiders højder, må tiden vise. Brian Worm vurderer, at lufthavnen i 2022 vil have 90 procent af det antal passagerer, den fik i 2019.
Mens corona i store træk lagde luftfartsindustrien ned, udnyttede Aarhus Airport muligheden til at sætte fart i en større renovering. Ombygningen og det ekstremt lave passagertal i de seneste år har ledt til, at Aarhus Kommune, lufthavnens største medejer, har måttet afsætte 180 millioner kroner til at understøtte dens økonomi.