Silkeborgs brand som Outdoor Hovedstad: Kun 2 procent kender til det
I et år har Silkeborg arbejdet med at blive kendt som Danmarks Outdoor Hovedstad. Men det tager tid at få slået et brand fast, viser en ny undersøgelse
I et år har Silkeborg arbejdet med at blive landskendt som Danmarks Outdoor Hovedstad, men det nye brand har ikke rigtig sat sig fast i folks bevidsthed endnu.
Kun to procent af danskerne genkender Silkeborg som Outdoor Hovedstad. Det viser en ny undersøgelse af Epinion.
Det er dog ikke noget, der bekymrer byens turistchef.
- Sidste år har vi ikke gjort så meget markedsføring ud mod markedet. Sidste år brugte vi rigtig meget tid på at få Silkeborg med. At få spredt idéen og få flere til at løbe i samme retning. Men spørg' mig igen om tre år, så skal tallene helst være anderledes, siger Liselotte Nis-Hansen.
I forsøget på at få brandet til at slå rødder udenfor Silkeborg har turistforeningen netop lanceret en ny biografreklame, der blandt andet spiller i Aarhus og København.
Men det er en vanskelig opgave byen har kastet sig ud i. Det fortæller chefen for projektet Lydens By i Struer, der også handler om bybranding.
- Det kan tage årtier, vil jeg sige. Det er ikke noget, man bare lige gør. Man har været i gang i Struer i lidt over fem år og er jo slet, slet ikke i mål endnu, siger Peter Kjeldberg.
Silkeborg skal nok nå i mål
I Vesterskov, hvor en flok frivillige i denne weekend er i gang med at etablere netop noget af det, som Silkeborg gerne vil kendes på, et nyt mountainbikespor, tror de på, at Silkeborg nok skal nå i mål.
- Jeg flyttede hertil, fordi jeg vidste, at det var Danmarks Outdoor Hovedstad, så det er der da ingen tvivl om, at den kan, siger Erik Skovgaard Knudsen fra Silkeborg Sti- og Sporbyggerlaug.
Det er planen, at Silkeborg skal være kendt som Outdoor Hovedstad inden 2022.