Flere plages af trafikstøj: Anja bruger støjreducerende høretelefoner

På fem år er antallet af trafikplagede boliger steget flere steder i landet. I Hørning er larmen fra den Østjyske Motorvej ulidelig

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Flere føler sig plaget af støj fra motorvejen. Genrefoto.
Af Maria Runøe Møller og Sofus Sten Hansen
I samarbejde med tv2.dk

Når Anja Warming går ud i sin have i Hørning, syd for Aarhus, tager hun ofte støjreducerende høretelefoner på. 

Brølet fra bilerne på den nærliggende Østjyske Motorvej er ulideligt. Og siden regeringen i 2016 besluttede at udvide motorvejen fra fire til seks spor, ser larmen kun ud til at blive værre. 

Vi havde nok ikke valgt at flytte herud, hvis vi havde vidst, at motorvejen skulle udbygges
Anja Warming fra Hørning

- Før boede vi i centrum af Aarhus, hvor vi var vant til støj, så vi tænkte, at det ikke ville være så slemt. Men vi havde nok ikke valgt at flytte herud, hvis vi havde vidst, at motorvejen skulle udbygges, siger Anja Warming. 

Hun er langt fra den eneste, der dagligt må bære over med høje trafiklyde. I løbet af fem år er antallet af støjplagede boliger i Jylland steget med knap 50 procent. Det viser en ny rapport fra Vejdirektoratet, skriver Jyllands-Posten

Mere trafik på vejene

Mens der i 2012 var godt 36.000 støjplagede boliger i Jylland, steg antallet til knap 55.000 i 2017. 

Ifølge Vejdirektoratet skyldes det, at der er kommet flere biler på vejene. 

- Vi tilskriver det primært, at trafikken er steget i den periode. På motorvejene er trafikken steget med 26 procent på de fem år, siger Jakob Fryd, som er støjekspert i Vejdirektoratet.  

Færre oplever trafikstøj i København

Mens jyderne har fået mere støjende veje, er der skruet gevaldigt ned for trafiklarmen i københavnsområdet. 

Kigger man på trafikstøjen over hele Danmark, er antallet af ramte boliger derfor faldende. På landsplan er det samlede antal støjplagede boliger faldet fra 120.000 i 2010 til 106.000 i 2017. 

Det skyldes i høj grad, at man har brugt støjreducerende asfalt på en række udbygningsprojekter, fortæller Jakob Fryd. Derudover har man etableret en del støjafskærmning og støjvolde. 

Man anvender skam også støjreducerende asfalt i Jylland. Men det er lidt dyrere at anvende, og derfor lægger vi det der, hvor støjniveauet er højest
Jakob Fryd, støjekspert i Vejdirektoratet

- Man anvender skam også støjreducerende asfalt i Jylland. Men det er lidt dyrere at anvende, og derfor lægger vi det der, hvor støjniveauet er højest, og hvor boligtæthenden også er højest, siger han og påpeger, at der de senere år især er brugt penge på støjreducering i Aalborg, Aarhus, Odense og København, siger Jakob Fryd. 

Det er ikke kun Anja Warming, der oplever støjen fra motorvejen som en gene. I december sidste år var Torben Wallner bekymret for, at de ekstra spor vil forhøje støjen endnu mere.

Interview med Torben Wallners bekymring for udvidelsen af motorvej E45. December 2017.

Venstre lover flere midler

Hvis beboere uden for de større byer også skal få glæde af den støjreducerende asfalt, skal der med andre ord skaffes flere penge. 

Hos Venstre beklager transportordfører Kristian Pihl Lorentzen da også, at midlerne ikke rækker længere. 

- Vi har jo faktisk sat puljer af til støjdæmpning. Det slår bare ikke til, siger han.

Han lover derfor, at regeringen vil finde flere penge gennem finansloven til netop støjpuljer. 

- Derudover skal vi blive bedre til at fokusere på støjdæmpning, når vi bygger nye veje. Der er nogle eksempler på steder, hvor vi ikke har gjort det godt nok, siger transportordføreren. 

Minister: Mulighed for nye projekter er indskrænket

Også transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) ønsker flere midler afsat til at reducere støjniveauet. Men i øjeblikket er kassen tom. 

- Råderummet til offentlige investeringer er på nuværende tidspunkt begrænset, og muligheden for at igangsætte nye projekter er derfor indskrænket, udtaler han i en skriftlig kommentar til TV 2. 

- I regeringen vil vi dog øge rammen til offentlige investeringer i perioden 2021-2025, og vi vil i den forbindelse arbejde for flere midler til støjbekæmpelse langs statens vejnet, fortsætter han. 

Mange år i vente med støj

Der kan derfor gå op til syv år, før - og hvis - regeringens støjpulje når helt ud til Hørning og Anja Warming. 

I mellemtiden kan hun se frem til endnu flere biler i baghaven. 

- Dem, der bor tættest på vejen, har forsøgt at sætte buske og træer op, som de håber vokser op og tager lidt af støjen. Men det er jo på ingen måde nok, og det er heller ikke rimeligt, at vi selv skal gøre noget, siger hun. 

Sommerferien skal da heller ikke holdes i Hørning, fortæller hun: 

 - I de seks år, vi har boet her, har vi rejst sydpå. Vi kan ikke være sikre på at få en god sommer i vores egen have.

I Randers har indbyggerne tæt på motorvejen kæmpet for at få reduceret støjen fra bilerne. Marts 2018.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her