Kattegatbro vil koste DSB kunder, siger ekspert

En vejforbindelse over Kattegat kan få færre til at tage toget over Storebælt. Men netop Storebælt er et af de steder, DSB tjener penge

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Foto: Claus Fisker - Ritzau Scanpix
Af Morten Nielsen og Sofie Bock Troelsen
I samarbejde med tv2.dk

Det kan komme til at koste DSB kunder, hvis en vejforbindelse over Kattegat bliver en realitet.

Sådan lyder det fra trafikforsker Harry Lahrmann, efter blå blok har genoplivettanken om en bro fra det østlige Jylland til det vestlige Sjælland.

- Min vurdering vil være, at DSB klart kommer til at miste kunder. Der vil komme rigtig meget kollektiv trafik i form af busser og samkørsel på sådan en forbindelse, siger Harry Lahrmann til TV 2.

- Det har vist sig de senere år, at fjernbusser netop har taget markedsandele fra DSB på Storebælt, og det er klart, hvis der lige pludselig kommer sådan en genvej for fjernbusserne, så vil det bare blive værre.

DSB tjener penge på Storebælt

Det er nye beregninger fra Vejdirektoratet, der har fået regeringen og Dansk Folkeparti til at genoplive drømmen om en fast forbindelse over Kattegat.

Planerne er tidligere blevet skrinlagt, fordi en fast forbindelse vil være for dyr. Men ved at droppe togtrafik og udelukkende lave en vejbro kan regningen, ifølge transportminister Ole Birk Olesen (LA), blive langt mere overskuelig.

For DSB kan en ny og hurtigere vejrute over Kattegat dog gøre toget over Storebælt mindre attraktivt, lyder det fra Harry Lahrmann.

- Storebæltsbroen er deres hovedstrækning. Det er der, DSB tjener penge. Der er masser af strækninger, hvor de har underskud, men hvis man ser på deres strækningsregnskab, kan man se, at København-Aarhus er en af de gode strækninger, siger Harry Lahrmann.

S og R vil have toget med

Både Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre bakker op om en Kattegatforbindelse, men partierne vil have jernbane med.

Rasmus Prehn, der er transportordfører for Socialdemokratiet, kalder det uambitiøst ikke også at tænke skinner ind i projektet.

- Når man nu skal i gang med at se på det, er spørgsmålet, om det rigtige ikke er at få lavet en højhastighedstogbane. Ellers kan man komme til at ærgre sig gul og blå over, at vi ikke fik det lavet, siger Rasmus Prehn til Ritzau.

Andreas Steenberg fra Det Radikale Venstre er enig.

- Det vil være tudetosset at lade være med det, hvis man alligevel skal i gang med at bygge en bro, siger han.

Afviser angreb på kollektiv trafik

Transportminister Ole Birk Olesen afviser imidlertid, at der er tale om et angreb på den kollektive trafik.

Han mener heller ikke, at biltrafikken og de manglende toge over Kattegat vil være dårlige for miljøet.

- Der kan sagtens køre offentlig transport på en bro. Det vil så bare være busser, og fremtidens busser vil formentlig være elbusser, så de vil også være grønne. Men oppositionen, som siger, at det her skal være en ren vej- og togbro, skylder jo at forklare, hvordan man så vil finde de over 40 milliarder kroner, siger Ole Birk Olesen til TV 2.

Ifølge Ole Birk Olesen er spørgsmålet ikke, om der skal være en kombineret vej- og jernbanebro over Kattegat, eller om den udelukkende skal være for biler.

Det reelle valg består ifølge transportministeren af, om der skal være en vejbro eller ingenting. Der er ikke økonomi til andet, mener han.

Vil ikke love noget

De nye beregninger fra Vejdirektoratet viser, at trafikanterne på den nye bro kan tilbagebetale forbindelsen på cirka 32 år, hvis taksten bliver den samme som på Storebælt.

Men Vejdirektoratet nævner selv, at tilbagebetalingstiden på Kattegat kan blive længere. Det skyldes, at der i beregningerne ikke er taget højde for, at priserne på Storebælt bliver sat ned med 25 procent over en kommende årrække. Og hvis priserne på Kattegat sættes ned til samme niveau, vil det selvsagt forlænge tilbagebetalingstiden.

Ole Birk Olesen vil da heller ikke på nuværende tidspunkt udtale sig om, hvor stor sandsynligheden for Kattegatbroen er.

- Det vil være for tidligt for mig at udtale mig at udtale mig om sandsynligheden. Hvis de foreløbige beregninger, vi har lavet, viser sig at være rigtige, når vi får beregnet i dybden, så øger det realismen bag en kommende vejbro betragteligt, siger han.

Kattegatbroen har været diskuteret længe. Se hvordan planerne om broen er blevet lagt i graven gang på gang i indslaget herunder:

 

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her