Fare for kollaps: Nu kan ny rutebilstation endelig blive realitet
Planerne om at flytte eller nedlægge Aarhus Rutebilstation har for alvor fået luft under vingerne, efter rutebilstationen onsdag morgen blev afspærret på grund af nedstyrtningsfare.
Skal man med rutebilen i Aarhus den kommende tid, skal man indstille sig på, at den ikke holder på sin sædvanlige plads.
For natten til onsdag blev Aarhus Rutebilstation afspærret på grund af fare for sammenstyrtning i en parkeringskælder under stationen, og det betyder, at busserne har fået midlertidige holdepladser.
Og det kan være, at passagerne fremover skal stige på endnu længere væk fra, hvor de plejer.
For nu overvejer flere politikere i byrådet nemlig, om der langt om længe skal gøres noget ud af planerne om at lave en helt ny rutebilstation - nu hvor man alligevel ville skulle bruge penge på at fikse den gamle.
- Lad os nu komme i gang med at lave noget nyt, siger Ango Winther (S), der er medlem af Aarhus Kommunes tekniske udvalg.
I Venstre er man heller ikke meget for at kaste en masse penge i en rutebilstation, der er i fare for at kollapse.
- Jeg tænker, at det her giver os mulighed for at tage stilling til de fremtidsplaner, som teknikrådmanden har været inde på. At vi finder andre muligheder end at have en centralt placeret rutebilstation, siger Venstres Gert Bjerregaard til TV2 ØSTJYLLAND.
Flere muligheder i spil
Planerne om en ny holdeplads til rutebilerne i Aarhus Kommune er ikke ny. I mindst 20 år har politikerne puslet med tanken om at flytte stationen.
Allerede i 1999 blev der afsat seks millioner statskroner til det, men den bevilling blev aldrig brugt.
Tidligere i år lavede Aarhus Kommune så en plan for den trafikale udvikling i kommunen frem mod 2050, og i den ligger det fast, at rutebilstationen skal flytte. Men hvor den skal flyttes hen er ikke afgjort.
- Jeg forestiller mig, at vi kan have forskellige knudepunkter med en mindre terminal, og at det vil være fremtidens løsning, siger Gert Bjerregaard (V).
Området ved Aarhus Universitet er et af de steder, hvor det er blevet foreslået, at sådan en miniterminal kunne ligge. Enten på Langelandsgade eller på Trøjborgvej, og herfra skal passagererne så kunne stige om til Letbanen eller andre buslinjer, der kører på den sidste strækning ind mod byen.
En anden mulighed, der er i spil, er en ny rutebilstation i niveau med banegården bag ved det gamle posthus. Det skal give plads til boliger og butikker på det lige nu afspærrede areal, hvor den gamle station ligger.
- Lad os bare sige, at det her er anledningen til at gå i gang, og så håber vi så også, at der er nogle, der vil være med til at investere i det, siger Ango Winther (S).
I kommunens plan for den trafikale udvikling står der, at en helt ny rutebilstation vil koste omkring 100 millioner kroner, mens én minibusterminal ved universitet formodes at komme til at koste 9,5 millioner kroner.