Morell og Malerne
1. Tag med Lars Morell på kunstekspedition i Østjylland
Kunsten og det, den kan fortælle os, er det vigtigste for forfatteren og idéhistorikeren Lars Morell. Han er altid på jagt efter gode historier i de billeder, som malere gennem tiderne har skabt. På stranden ved Risskov malede Emmerik Høgh-Guldberg i 1850 sit billede af byen ved bugten, og ved de stejle skrænter i Marselisborgsskovene fandt Andreas Fritz omkring 1860 sine motiver. Den største af alle de østjyske landskabsmalere Janus la Cour malede igen og igen Giber ås udløb ved fiskerhuset på Moesgaard strand. Men er det stadig sådan, at de nyudsprungne bøgetræer i det østjyske landskab kan sætte gang i malernes kreativitet? Det vil Lars Morell gerne finde ud af, så han tager på besøg hos kunstneren Nils Ryberg i Skjørring uden for Galten. I otte programmer tager vi med Lars Morell på ekspedition - på sporet af Kunsten i Østjylland gennem 200 år.
2. Hvordan kunne Asger Jorn bryde igennem verden over?
Idéhistorikeren og kunstforfatteren Lars Morell kender Asger Jorn bedre end de fleste. I ti år skrev han på en biografi om den store maler fra Silkeborg. Men han spekulerer stadig over, hvorfor Jorn som den eneste østjyde kunne bryde ud og bryde igennem verden over. På Museum Jorn i Silkeborg ser Morell nærmere på Jorns billede af ællingen, der er for stor og for vild til sin egen andedam. Er det et billede af Jorn selv? På Århus Statsgymnasium finder han Asger Jorns fysisk set største værk, det 30 meter lange keramikrelief. Måske rummer det en af nøglerne til at forstå Jorns kraft. Som Jorn blev inspireret af andre kunstnere, er der i dag mange malere, som ser et forbillede i den store kunstner fra Silkeborg. Lars Morell har besluttet sig for at besøge maleren Arnt Uhre på havnen i Aarhus for at høre om hans inspiration fra Jorn. I otte programmer tager vi med Lars Morell på ekspedition - på sporet af Kunsten i Østjylland gennem 200 år.
3. Er alle store kunstnere fyldt med galskab?
Den kunst, der rører os og taler stærkest til os, er ikke sjældent skabt af mennesker med et kraftfuldt følelsesliv - sorg, vrede, angst eller glæde, som er stærkere end hos de fleste af os. Skal man helst have lidt galskab i sig for at skabe stor kunst? Det vil kunsteksperten og forfatteren Lars Morell godt bore lidt i. Så i dag begiver han sig ud for at se på en række østjyske kunstnere, som har bevæget sig i sindets underverden. I magasinerne under kunstmuseet ARoS finder han frem til billeder skabt af malere med stærke følelser. Han besøger en kvinde, som har et maleri i sin stue af en mand, der er ved at hænge sig. Og på Museum Ovartaci i Risskov beundrer Lars Morell den unikke samling af kunst skabt af mennesker med psykiske lidelser. I otte programmer tager vi med Lars Morell på ekspedition - på sporet af Kunsten i Østjylland gennem 200 år.
4. Er der en særlig kraft i det jyske?
5. Kom med på skulptur-tur i byrummet
Den skarpe kunstkender Lars Morell er taget på skulptur-tur. Han vil undersøge, hvad det er for noget kunst, vi er omgivet af på gader og pladser. Han ser blandt andet på den lille børnevenlige flodhest i Frederiksgade i Aarhus, den pudsige hval-helikopter ved Musikhuset, hingsten i Randers og uglerne ved Marienlund. På Statsbiblioteket møder Lars Morell billedhuggeren Jette Vohlert. Hun har kastet sig over uglerne som motiv, selv om hun faktisk synes, at de er meget uhyggelige. I hendes atelier får Lars Morell indblik i, hvordan skulpturerne bliver til, og hvilke tanker, der ligger bag Jette Vohlerts værker. I otte programmer tager vi med Lars Morell på ekspedition - på sporet af Kunsten i Østjylland gennem 200 år.
6. Hvordan skaber kunstnere ’det gode billede’?
Alle har en mening om, hvad et godt billede er. Nogle kan lide guldaldermalerier, andre synes, at det abstrakte rammer dem mere rent. Men kan man overhovedet tale om, hvad der er et godt billede? Og hvad tænker kunstnerne om det? Idéhistorikeren og kunstskribenten Lars Morell er taget på jagt efter et svar. Han vil gerne finde ud af, hvordan en kunstner skaber 'det gode billede'. Hos den erfarne billedkunstner, Ib S. Østergaard finder Morell de stramt komponerede konkrete malerier. Mens maleren Jon Gislason trækker på helt andre ressourcer i sin kunst. Han henter sin inspiration i sit indre og i følelsernes stormvejr. Lars Morell opsøger også Annette Olesen, som i 30 år har undervist vordende kunstnere på Aarhus Kunstakademi. Kan hun lære sine elever at male det gode billede? I otte programmer tager vi med Lars Morell på ekspedition - på sporet af Kunsten i Østjylland gennem 200 år.
7. Randers byder på raffineret og rebelsk kunst
Aarhus er lidt tung og provinsiel, når det handler om kunst. I Randers er de mere moderne og rebelske. Det mener kunstskribenten og idéhistorikeren Lars Morell. Så han er taget til Randers for at undersøge, hvad der er sket i Randers. Den gådefulde modernistiske kunstner Sven Dalsgaard kom til at spille en stor en rolle for Randers. Lars Morell har besluttet sig for at opsøge kunstsamlerne Birthe og Walther Ibsen, som havde et særligt forhold til Dalsgaard, der døde i 1999 og efterlod alle sine værker til Randers Kunstmuseum. Måske kan han der komme på sporet af et svar på, hvorfor Randers er cool som kunstby. Morell ser også på nogle af de kunstnere, som udviklede sig i kredsen omkring Sven Dalsgaard, og han besøger Kunstskolen Bifrost. Her vrimler det med kunstnere, der alle har deres helt eget udtryk. Lars Morell sidder model for nogle af de udviklingshæmmede elever, og han fascineres af deres kraftfulde værker.
8. Hvad er up-to-date i den østjyske kunst?