Arkitekt om banegrav: - Vil bygge videre på den gode stemning
Arkitekterne bag forslag om en ny bydel oven på banegraven i Aarhus vil føre den gode stemning fra Jægergårdsgade og M.P. Bruunsgade.
En overdækning af banegraven i Aarhus har været op at vende flere gange, og nu er et nyt projekt på tegnebrættet.
Det er DSB, der går med planerne om en overdækning af banegraven i forbindelse med, at Banedanmark er i gang med at elektrificere dele af jernbanenettet.
C.F. Møller har udarbejdet et forslag til, hvordan en overdækning af banegraven kan realiseres.
- Helt overordnet set, så er det at skabe en bilfri byzone med et attraktivt butiksmiljø og fortsætte den gode stemning, der er i M.P Bruuns Gade og i Jægergårdsgade og bygge videre på det, siger arkitekt og partner hos C.F. Møller Michael Kruse.
Læs også
Bilerne skal være under byen
I forslaget er der lagt op til, at bydelen skal være bilfri zone, og det betyder, at arkitekterne bag har måtte finde på en løsning i forhold til parkeringsmuligheder.
- Vores scoop i det her er jo faktisk, at vi laver en konstruktion i det her, hvor bilerne er under terræn, selvfølgelig over togene, men derved får vi frigjort hele bydelen, siger Michael Møller.
Gemmer cykler væk
Noget af det, der for alvor præger området omkring Bruuns Bro er cykelstativerne, hvor mange cykler står stablet i rækker og fylder godt i landskabet på broen.
Og netop det er tænkt ind i projektet, så området omkring Bruuns Bro bliver åbnet mere op.
- I det nye byrum vil vi komme til at indarbejde cyklerne, så man faktisk får frigjort det her areal, så det bliver et offentligt rum til glæde for alle mulige mennesker, og ikke kun for cykler, der står og keder sig og venter på, at deres ejere kommer tilbage, siger Michael Møller.
Rådmand er positiv
Hvis projektet skal blive til virkelighed kræver det dog også, at man får politikerne i Aarhus Byråd med på idéen.
En af de politikere er Bünyamin Simsek, der er rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, og han er positivt stemt over for idéen.
- Jeg synes, at vi skal trykke hånd med DSB med henblik på at få afdækket og komme videre i processen, så projektet kan blive realiseret, fordi det giver noget godt til byen. Det binder byen sammen, og der kommer masser af nye parkeringspladser, siger Bünyamin Simsek.
Læs også
FAKTA OM BANEKVARTERET
Den nye bebyggelse vil i overvejende grad være karrébebyggelser i op til seks etager. Derudover vil der tre-fire steder være bebyggelse, der bliver højere.
Bydelen vil være bilfri.