Lærer mistænker snyd: - Naivt at tro at vores elever ikke bruger det
Gymnasielærer Bodil-Marie Ellerup Gade frygter, at hendes elever anvender ChatGPT til at klare opgaverne. Hun ved ikke, hvad hun skal stille op.
Hvad skal man gøre, hvis man tror, der bliver snydt, men man ikke kan bevise det?
Det spørgsmål stiller Bodil-Marie Ellerup Gade givetvis sig selv i disse dage.
Hun er gymnasielærer på Horsens Gymnasium og HF, og hun er bekymret for, at hendes elever i 1.g anvender ChatGPT eller anden kunstig intelligens til at udfærdige opgaverne i dansktimerne.
Derfor har hun skrevet et indlæg på gymnasieskolen.dk om sine bekymringer. Hun skriver, at det gør hende "ked af det", at hun ikke stoler på sine elever. Over TV2 Østjylland uddyber hun:
- Jeg er ked af det, fordi det er helt afgørende for mig, at der er en god relation mellem lærere og elever. Det er afgørende for elevernes motivation og det, vi gerne vil lære dem. Jeg ville ønske, udfordringen ikke var der, for det ville gøre det nemmere at opbygge en tillidsfuld relation, siger Bodil-Marie Ellerup Gade.
Hun forklarer, at man i elevernes afleveringer sprogligt kan fornemme, at det er "anderledes, end man er vant til".
- Man kan nogle gange fornemme på ordvalg og formuleringer, at det ikke er et menneske, der står bag. Helt konkret mangler der personlig indlevelse i det skrevne. Jeg kunne ikke mærke eleverne, siger hun.
Oplevede en lettelse
Da eleverne fik en opgave tilbage, havde hun nogle kommentarer til klassen om, at hun var i tvivl, om de selv havde skrevet opgaven. Hun understregede, at situation er vanskelig for alle at navigere i, og at hun gerne vil snakke individuelt med de berørte elever.
- Jeg oplevede en nikken rundt omkring. Min oplevelse er, at det er en lettelse for dem at tale åbent om det i stedet for a lade som om, at de ikke bruger det. De er også i tvivl om, hvornår og hvordan de må bruge dem (chatbots, red.). Vi må lade dem spille bold med os, siger Bodil-Marie Ellerup Gade.
Udover at være gymnasielærer er Bodil-Marie Ellerup Gade også medlem af hovedbestyrelsen i Gymnasieskolernes Lærerforening, fagforeningen for gymnasielærere ved alle de gymnasiale uddannelser.
- Det er en frustration, jeg har haft gennem lang tid, og som jeg også ved, at mine kollegaer rundt i landet dagligt sidder med. Det fylder rigtig meget og har gjort det gennem det sidste år. Det ændrer på vores relationer til vores elever og dynamikken i vores undervisning. Det er en personlig oplevelse og noget, som andre lærere kan spejle sig i, siger hun og forklarer, at det samtidig er et opråb til ministeren om, at noget må gøres.
Det kan ikke være, du mistænker uden grund?
- Jo, det kan sagtens være. Derfor har jeg lagt op til dialog. Det er ikke en benhård beskyldning, men noget vi bliver nødt til at snakke om. Jeg er ikke gået til ledelsen og sagt, at jeg er sikker på, at denne elev har snydt. Mit ærinde er ikke at beskylde nogen for noget, men det er naivt at tro, at vores elever ikke bruger det, siger hun.
Skal bruges med omtanke
Ifølge Bodil-Marie Ellerup Gade er forskellen på snyd nu og tidligere, at man før i tiden kunne google passager i teksten, som så kunne dukke op på for eksempel portaler, hvor elever kan dele opgaver med hinanden.
Men med chatGPT's indtog er det ikke muligt at tjekke, om eleven har kopieret tekst. Det kan altså ikke bevises, at eleven har snydt, forklarer hun.
Kan det ikke være positivt, hvis de unge formår at bruge den teknologi, der er til rådighed i dag?
- Jo, hvis de kan bruge det til noget fornuftigt, men hvis det handler om, at en chatbot er brugt til at formulere hele afsnit eller afleveringer, er det ikke positivt længere. De kan bruge det som en form for sparringspartner, som man kan stille spørgsmål, som vi gør i andre sammenhænge, men i det øjeblik man overlader en opgave til en sprogmodel, er vi ude over der, hvor det bruges hensigtsmæssigt, siger Bodil-Marie Ellerup Gade.
- Vi skal finde en måde at bruge det på, hvor det giver mening. Lige nu må man ikke bruge det til eksaminer, og så skal eleverne lære at bruge det, så det ikke stiller dem ringere til en eksamen, hvor de er uden kunstig intelligens.