Her ligger ansvaret, hvis du får en skade af et hul i vejen
Vinterens vejrforhold har været barske for vejene, og mange kommuner melder om store problemer med huller i vejene.
En række kommuner kæmper med huller i vejene, da vejret med skiftende tø og frost får asfalten til at bryde op flere steder.
Og det kan have alvorlige konsekvenser. Vejdirektoratet advarer om, at man kan miste vejgrebet og i værste fald køre ud i en grøft. Dertil kan det skade blandt andet bilens styretøj, når man kører over et hul i vejen.
Men hvem har ansvaret og står med regningen, hvis din bil bliver beskadiget af et hul i vejen?
Hvem skal betale?
Det er typisk enten kommunen, som er vejbestyrer af almindelige veje, eller Vejdirektoratet, som har ansvaret for at føre tilsyn med motorveje og statsveje, som kan pålægges et ansvar for skaden.
Det oplyser forsikringsselskabet Gjensidige til TV 2.
Det konkrete hul skal vurderes, og det skal slås fast, om det er farligt for trafikanter. Hvis kommunen eksempelvis vurderer, at hullet ikke er farligt for trafikanter, og kommunen samtidig har været bekendt med hullet, vil kommunen sjældent kunne pålægges ansvaret.
Hvis kommunen har ført løbende tilsyn med vejen, vil det også være svært at pålægge kommunen ansvaret, lyder det.
Hullet i sig selv er altså ikke nødvendigvis ansvarspådragende.
Kommunens ansvar
Både kommunen og Vejdirektoratet har pligt til at føre regelmæssigt tilsyn med deres veje og udbedre skader på vejene. Kan de ikke reparere et hul med det samme, skal der gøres opmærksom på det med skiltning, oplyser Gjensidige.
Men det er bilisten, der skal bevise, at kommunen eller Vejdirektoratet har ansvaret ved at have lavet fejl eller ikke overholdt deres tilsynspligt. Bilisten skal endvidere bevise, at skaden på bilen er opstået fra det konkrete hul i vejen.
Bilister har pligt til at køre efter forholdene, hvis vejen er synligt i dårlig stand, lyder det.
Bilistens ansvar
Bilisten kan selv have ansvaret for skaden. Det kan være i form af, hvilken hastighed man har kørt med, placering på vejen eller en afvigemanøvre for at undgå modkørende, hvor bilisten har ramt rabatten og skadet sin bil.
Som nævnt før skal bilisten kunne løfte beviset for, at det er selve hullet, der er årsag til skaden. Det vil sige dybden og bredden på hullet og placeringen på vejen.
Det gør man ifølge Gjensidige bedst ved at tage billeder og video af skaden og af hullet og ved at måle hullets dybde og bredde med for eksempel en tommestok eller andet måleudstyr.
Hvis der var vidner til stede, skal man sikre sig navn og telefonnummer på de vidner, som kan bekræfte uheldet og omstændighederne.
Bilens kaskoforsikring vil altid dække skaden på bilen i første omgang. Kan forsikringsselskabet ikke gennemføre kravet mod kommunen eller Vejdirektoratet, vil kunden typisk blive opkrævet selvrisikoen.