Christian undrer sig: - Hvor blev vores cykelsti af?
Cyklister, der skal fra Kasted til Tilst, Lisbjerg eller Skejby, er tvunget til at køre et stykke på en befærdet landevej med dårlige oversigtsforhold.
Kommunen kalder det ifølge Christian Jentz "en kreativ løsning".
Han kalder det selv "en ægte molboløsning".
Det er en cykelsti fra den trafikerede Søftenvej ned til Kasted langs Kærbyvej, der er tale om. En sti, som beboerne i den lille landsby havde drømt om i 20 år, da den endelig kom for nogle år siden, da Aarhus Kommune bevilgede penge til bedre forhold for cyklisterne.
- Vi blev glade, da vi fik at vide, at vi endelig ville få den cykelsti, for Kasted er en by for børnefamilier, der netop har bosat sig på kanten af Aarhus for at nyde roen herude og tage cyklen ind til skole og arbejde, siger Christian Jentz.
En gråhvid kanin og en flok røde Isa Brown-høns render rundt foran hans landejendom uden at virke synderligt bekymrede over "molbo-løsningen" nogle hundrede meter længere nede ad Kærbyvej.
Det er også uden for morgen- og eftermiddagsmyldretiden, da TV2 Østjylland kigger forbi, og ifølge Christian Jentz er vejen både befærdet og et sted, hvor der ofte bliver trådt lidt for hårdt på speederen af de mange bilister, der bruger Kasted som gennemfartsby.
- Alt gik meget fint med planlægningen og selve anlæggelsen af cykelstien, der løber lige forbi vores hus. Jeg hørte om folk nede i byen, der gik ud og købte nye cykler, så de var klar til at lade bilen stå, men pludselig blev glæden afløst af total forundring, da projektet gik i stå, siger Christian Jentz.
En slags gave fra kommunen
Derfor kan man se, hvordan en ny og meget lidt slidt, tosporet cykelsti nu er anlagt fra Søftenvej, ned langs en mark, forbi Christian Jentzs ejendom og langs Kærbyvej, hvorefter den slutter brat og leder cyklisterne ud på selve Kærbyvej, der er smal og i kuperet terræn.
Kommunen lavede kun to tredjedele af cykelstien og sluttede så af med det, Christian Jentz anser som en molboagtig lappeløsning uden hensyntagen til trafiksikkerheden for de cyklister, der er tvunget til at dele vejen med bilerne.
De sidste 200-250 meter af stien ville nemlig kræve, at man flyttede Kærbyvej knap fem meter mod sydøst for at give plads til cykelstien.
I den forbindelse skulle der købes jord af en lodsejer og samtidig laves et såkaldt forsinkelsesbassin til regnvand, ligesom krydset, hvor fem veje mødes, skulle bygges om, så der er bedre vigepligtsforhold og oversigtsforhold.
- Det gik vist op for kommunens folk, at projektet var teknisk noget mere omfattende, end de havde forudset. Jeg tror simpelthen, at de har siddet med et projekt foran sig, som på papiret så vældig fint ud, hvorefter det er gået op for dem under udførelsen, at det sidste stykke ville sprænge budgettet, siger Christian Jentz.
- Det virker bare helt skørt. Det er kun vores husstand, der bruger cykelstien, for der er ikke andre huse langs den. Jeg plejer at joke med, at vi har fået en gave til flere millioner kroner af kommunen, men i virkeligheden frygter jeg, at de har glemt projektet herude, fordi de har gang i lignende projekter andre steder.
Fra 2,5 til 11,7 millioner kroner
Ser man i referater fra møder i byrådet og teknisk udvalg, hvor cykelstiprojektet har været drøftet, kan man rigtignok se, at kommunen - nærmere bestemt teknik og miljø - anerkender at have lavet et urealistisk budget i den indledende idéfase, som så ikke er blevet revurderet i tide.
Man havde regnet med, at det hele ville koste i omegnen af 2,5 millioner kroner, men ved nærmere eftersyn ville projektet løbe op i 11,7 millioner kroner.
Derudover er der ikke lavet tilstrækkeligt med tekniske for-analyser, og så kan man faktisk læse, at teknik og miljø fraråder en løsning, hvor man leder cyklisterne ud på Kærbyvej og ned mod krydset, hvor nogle af de "væsentligste trafiksikkerhedsudfordringer" findes.
En midlertidig, permanent løsning
Hos Aarhus Kommune siger Martin Kunstmann, der er projektleder i teknik og miljø, at han sagtens kan forstå Kasted-beboernes forundring og håb om at få realiseret den sidste del af projektet.
Da projektet blev budgetlagt i forbindelse med Cykelhandlingsplan 2017, blev der afsat 2,5 millioner kroner, men det viste sig ikke at være tilstrækkeligt, da man gik i gang.
- Sagen er den, at man havde regnet med en kilometerpris baseret på erfaring fra tidligere projekter, men uden at kende til alle projektets elementer. Jeg er sikker på, at der har været en forventning om, at budgettet ville holde, men virkeligheden viste sig at være en anden, siger Martin Kunstmann og tilføjer, at den sidste, manglende del har karakter af vejforlægning mere end cykelsti.
Så hvad kan beboerne forvente?
- Det kan jeg ikke svare på. Vi har lavet nogle nye udregninger for, hvor meget det vil koste at lave det færdigt, som det var planlagt, men det er politikerne i byrådet, der skal finde pengene til det, hvis det skal blive til noget. Lige nu er det en midlertidig løsning i form af en tilslutning til eksisterende vej, der ser ud til at være permanent, siger Martin Kunstmann.
Han påpeger i øvrigt, at Østjyllands Politi har givet samtykke til, at den valgte løsning er forsvarlig.
Et skøn lød på, at det ville koste omkring fem til seks millioner kroner at lave cykelstien færdig, men det er uvist, hvor meget det koster her i 2024, hvor materialer er steget i pris som så meget andet.
Har I lært noget af det her?
- Vi har i hvert fald ændret praksis, så vi i dag ikke bare regner med en fast kilometerpris, der viser sig at være uholdbar. Nu tager vi ud på stedet, hvor der skal laves veje eller stier. Så går vi så meget i dybden som muligt, og vi ser på, hvad det præcist er for nogle elementer, der er i spil. Forhåbentlig får vi på den måde et mere præcist bud på, hvad et givent anlægsarbejde koster, siger Martin Kunstmann.
Tilbage på den afkortede cykelsti siger Christian Jentz, at han håber, at Kasted inden for en overskuelig fremtid kan få gennemført den sidste tredjedel af projektet, så folk endelig kan begynde at bruge cykelstien.
- Måske findes der én eller anden reservepulje, hvor man kan finde de sidste penge. Jeg ved det ikke. Jeg kan bare konstatere, at det i dag er meget få cyklister, der bruger stien. Det er mænd på el- og racercykler, der er risikovillige nok til at køre ud på vejen, som i min optik er en dødsrute for skolebørn, siger Christian Jentz.
Han er godt klar over, at det er at sætte tingene lidt på spidsen, for der er trods alt ikke sket nogle ulykker.
- Men risikoen er til stede. Det er der ingen tvivl om. Lad os nu få arbejdet gjort færdigt, så byen kan få den cykelsti, kommunen har lovet os.