Influencer tager drastisk valg: Udelukker målgruppe
Det er ikke længere muligt for børn at følge med på aarhusianske Rasmus Andersens Instagram-profil.
I en video ryger Rasmus Andersen en cigaret til sin morgenkaffe. På billeder kan man se ham til fest med sine venner. I flere ærlige opslag prøver han at nedbryde tabuer om maskulinitet, usikkerhed og uddannelsesvalg.
Det er ikke for børn, mener han.
Influencer og tv-personlighed Rasmus Andersen, der også er kendt under Instagram-navnet Fartilbo, har derfor ændret sine indstillinger, så børn ikke længere kan følge med på profilen.
Ifølge ham selv skyldes det, at han vil kunne vise og dele et autentisk og ærligt indblik i sit liv som 29-årig mand - og det liv, han har, og de overvejelser, han gør sig om det, skal ikke deles med børn, mener han.
- Da jeg gik ind i influencerbrancen, gjorde jeg mig mange overvejelser om, hvem der fulgte med, og hvad jeg ville vise. Jeg vil kunne se mig selv i spejlet, og jeg ville være ked af, hvis jeg kun viste det gode og polerede, siger han og tilføjer:
- Det handler ikke om, at det er vigtigt for mig at vise, jeg ryger en cigaret eller drikker en øl med mine venner, men om at jeg vil kunne være fri i det, jeg deler. Jeg vil ikke begrænses af, at børn under 18 år følger med.
Det vigtigste for Rasmus Andersen er at skabe et rum, hvor han kan være med til at nedbryde tabuer og sætte fokus på alt det, der kan være svært i livet. Emner, som børn hverken kan eller skal forholde sig til endnu, mener han.
- Jeg taler blandt andet om emner som maskulinitet, seksualitet, angst, og ensomhed på min profil. Det, synes jeg ikke, er relevant for børn at følge med i. Derfor tog jeg et valg om, at når jeg skal dele mit liv ufiltreret, så skal børn ikke følge med, for det er voksenting i min optik.
Ikke samme sted i livet
Rasmus Andersen har deltaget i TV-programmer som Bachelorette og Forræder på TV2, og hans Instagram-profil har 67.000 følgere.
- Jeg er ret bevidst om, at jeg har deltaget i programmer, hvor der er mange unge seere, siger han.
Det er et år siden, Rasmus Andersen begyndte som fuldtidsinfluencer. Han deler ud af sit liv, sin hverdag og tanker om alt fra online dating til usikkerheder og mental sundhed.
- Vi lever i en perfekthedskultur, og jeg vil ikke være med til at skildre det perfekte liv, for jeg lever ikke et perfekt liv, siger Rasmus Andersen og tilføjer:
- Da jeg startede profilen, var det, fordi jeg selv havde manglet en autentisk rollemodel, jeg kunne spejle mig i. Det ville jeg gerne være selv, og det har jeg bedst ro i maven over at være for mennesker, der er over 18 år.
Rasmus Andersen deler meget andet og mere end et liv med en drink, en cigaret og alvorlige emner, men fordi det også er en del af hans liv, vil han gerne kunne vise det på sin profil.
- Jeg opfordrer på ingen måde til alkohol og rygning, men jeg deler meget, og nogle gange kan man se det. Jeg synes, man som influencer har en forpligtelse til at gøre sig nogle overvejelser om, hvad man vil være med til at bidrage til over for børn, siger han.
- Hvis jeg taler om, at jeg er ked af det, og hvad jeg går igennem i mit liv, så føler jeg ikke, et barn på 15-16 år skal bruge mine overvejelser til noget. Vi er ikke samme sted i livet, og mit liv skal appellere til nogen på 18 år og opefter og ikke børn, tilføjer han.
Kunne få flere kunder i biksen
Det startede som bekymringer, overvejelser og ondt i maven, når han delte stories og opslag på Instagram. Han fik ofte tanken, om det egentlig var noget, han kunne tillade sig at dele, når børneøjne nysgerrigt fulgte med.
- Jeg tænkte, kan jeg lægge det her ud, eller kan jeg ikke lægge det her ud. Sådan var det med alting. Jeg overvejede, om jeg kunne gå ind i en debat eller tale om noget politisk. Der var mange overvejelser, og jeg kunne mærke, der røg en masse arbejdsglæde. Så ville jeg hellere tage det valg, selvom det kunne få konsekvenser for mit arbejdsliv, siger Rasmus Andersen.
Som fuldtidsinfluencer lever Rasmus Andersen - groft sagt - af sine følgere. Jo flere, der følger med, liker og kommenterer hans opslag, des flere virksomheder vil betale ham for at samarbejde.
Derfor kan det også fremstå som et kontroversielt valg at vælge en hel målgruppe fra.
- Der er ingen tvivl om, at jeg ville få flere kunder i biksen, hvis jeg slog de indstillinger fra, men det var ikke en svær beslutning. Det har givet mig en indre ro, som, jeg føler, er meget mere værd, siger han.
'Tak'
Det er cirka et år siden, han ændrede indstillingerne, så børn ikke længere kan følge med. Det er ikke noget, han selv har tænkt meget over, men fredag delte han beslutningen og sine overvejelser omkring det i et opslag på Instagram.
Siden er han blevet overvældet over de mange reaktioner, der er kommet.
- Der er en masse forældre, der har kommenteret mit opslag og skrevet tak, og at de håber, andre følger trop. Det betyder, at det nu er forældrene og ikke deres børn, jeg interagerer med, og det er præcis det, jeg gerne vil.
Synes du, det er forkert, at andre influencere lader børn følge med?
- Der er flere, der har spurgt mig, hvad jeg synes, andre influencere skal gøre, og det aner jeg ikke noget om. Jeg kan kun sige, hvad der føles rigtigt for mig, og så må andre gøre, hvad der føles rigtigt for dem, siger Rasmus Andersen og afslutter:
- Men jeg håber, det kan få både følgere og andre influencere til at tænke over, hvordan vi bruger sociale medier. Måske kan det være med til at skabe en forståelse for, at det er okay at sætte grænser for, hvem der kan se ens indhold, så længe man stadig er ansvarlig for sin deling.
For nemt at snyde
Fra Børns Vilkår lyder det, at Rasmus Andersens initiativ er rigtig godt og modent for influencerbranchen.
- Jeg håber også, at andre kan følge op og lære af det eksempel og måske også begrænse deres følgere til en aldersgruppe, som svarer til indholdet.
Selvom han altså bifalder tiltaget, ser Rasmus Kjeldahl dog også væsentlige svagheder i det. Det er nemlig langt fra sikkert, at den alder, Instagram-brugere opgiver, også er den rigtige.
- Derfor er en mere langsigtet løsning på det her jo, at det skal kombineres med en effektiv måde at aldersverificere de børn - eller voksne - som går på nettet, siger Børns Vilkår-direktøren.