Skoleelever forbydes adgang til næsten 500 hjemmesider
De små hoveder har simpelthen brug for færre forstyrrelser, når de sidder i en undervisningssituation.
Det er slut med at sidde og shoppe tøj, smide penge på sportskampe eller spille computerspil, mens læreren står og snakker.
Skoleelever i Aarhus Kommune er siden mandag blevet forment adgang til en lang række hjemmesider, som de ikke har brug for adgang til i undervisningstiden.
I skrivende stund er der lukket ned for adgangen til 489 netadresser, og listen med blokerede sider vokser stadig. Den indeholder også sider med porno og sociale medier.
Onsdag modtog alle forældre på kommunikationsplatformen Aula en besked, der er sendt fra kommunen, hvor beslutningen forklares med henvisning til, at Børne- og Undervisningsministeriet for nylig sendte anbefalinger ud omkring begrænsning af digital støj i børnenes hverdag.
De små hoveder har simpelthen brug for færre forstyrrelser, når de sidder i en undervisningssituation, forklarer Søren Torp over for TV2 Østjylland. Han er sektionsleder for digitaliseringen under Børn & Unge i Aarhus Kommune, så det er ham og hans kolleger, der har arbejdet med den tekniske løsning bag blokeringen.
- Det er jo ikke meningen, at man skal sidde inde på Zalando (shoppingside, red.) i skoletiden, men det sker altså, og vi har bedt lærerne melde ind med sider, der ikke allerede er på vores lange liste over blokeringer. Eleverne bliver distraherede, så derfor tager vi nu det her skridt ved simpelthen at begrænse deres adgang, så de får bedre forudsætninger for at koncentrere sig, siger Søren Torp.
Katten efter musen
Han kalder det for en slags "katten efter musen", fordi der er så utroligt mange fristelser på det store internet, men de tager dem én ad gangen, og nu runder man altså snart 500 blokerede sider her tre dage inde i det nye skoleår.
- Det er vigtigt at understrege, at den tekniske blokering kun er en del af den her form for digital dannelse. Det er sådan set vigtigere, at de voksne omkring børnene lærer dem, hvordan de bruger it-udstyret rigtigt, i hvilke situationer og til hvad. En god idé er eksempelvis at lade være med pr. automatik at hive computeren op ad tasken, så snart dagen begynder, siger Søren Torp.
Han fortæller, at samtlige folkeskoler i Aarhus Kommune har modtaget materiale udarbejdet af kommunen, som med udgangspunkt i ministeriets anbefalinger kommer med gode råd til, hvordan lærerne kan bidrage til de gode it-vaner.
Anbefalinger til brug af skærme i grundskolen
Ledelsen sætter retningen for skærmbrug på skolen.
Inddrag pædagogisk personale og elever i dialogen om skærmbrug.
Skab overblik over skolens skærmbrug som udgangspunkt for dialogen.
Brug skolens fysiske rammer til at skabe attraktive alternativer til skærmbrug.
Gå i dialog med forældrene om elevernes brug af skærme.
Indfør mobilfri skole.
Spær adgangen til ikke-relevante hjemmesider.
Læg tablets og computere væk, når de ikke bruges i undervisningen.
Lad fokus på skærmbrug bidrage til elevernes digitale dannelse.
Brug kun skærme, når det er didaktisk og pædagogisk hensigtsmæssigt.
Giv plads til analog læring.
Sæt brug af skærme på dagsordenen for den pædagogiske udvikling.
Kilde: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, Børne- og Undervisningsministeriet.
Anbefalingerne er udviklet efter ønske fra børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) og kommer i forlængelse af Styrelsen for Undervisning og Kvalitets skærmanbefalinger til gymnasier og erhvervsuddannelser.