Banker har opkrævet for meget gæld fra kunder
Over 100.000 gældskunder kan være ramt af fejl i landets største banker.
Jyske Bank med hovedsæde i Silleborg, Nordea og Nykredit har i årevis ulovligt opkrævet gæld fra deres mest sårbare kunder.
Omfattende fejl i bankernes gældsafdelinger betyder, at over 100.000 kunder kan være berørt og enten skal have penge tilbage eller have justeret deres gæld. Det fremgår af dokumenter, som TV 2 og Berlingske har fået aktindsigt i.
TV 2 har tidligere afdækket, hvordan Danske Bank har haft tilsvarende problemer med ulovlig opkrævning af gæld. Problemerne i Danske Bank viste sig at være så omfattende, at banken nu er i gang med at slette gæld for over 20 milliarder kroner.
I alt har 245.000 Danske Bank kunder fået eller står til at få slettet hele deres gæld til banken. Dertil skal lægges, at en række af kunderne har betalt for meget tilbage til banken.
Nu viser det sig, at en lang række af de samme problemer, som gjorde sig gældende i Danske Banks inkassoafdeling, går igen i de øvrige banker.
- Det er gået fra, at vi troede, at det var et problem i Danske Bank til at være noget nær en ’branchestandard’. Grundlæggende er det ikke særligt sympatisk, at bankerne ikke har behandlet deres svageste kunder korrekt, siger Lars Krull, der er bankekspert og seniorrådgiver ved Aalborg Universitet.
Gået ud over de mest sårbare
I centrum for gældssagen står bankernes mest sårbare kunder, som er folk, der af forskellige årsager ikke har været i stand til at afdrage på sin gæld, og som derfor er havnet i bankernes inkassoafdelinger.
Efter Dansk Bank-sagen har Finanstilsynet undersøgt de andre banker, og her viser det sig, at Jyske Bank, Nordea og Nykredit er dem, som har flest fejl i forhold til gældsinddrivelse. Der er handlet direkte ulovligt.
Jyske Bank siger i et skriftligt svar til TV 2, at det er "meget uheldigt, at vi har begået fejl i forbindelse med gældsinddrivelse frem til slutningen af 2020. Det beklager vi. Fejlene er hovedsagelig centreret omkring forældelsestidspunkt og rykkergebyrer."
Silkeborg-banken skriver også, at de begyndte at analysere på mulige fejl, så snart de blev opmærksomme på problemet. De lover, at de samme fejl ikke kommer til at ske igen.
Det er uvist, hvor mange Jyske Bank-kunder, der er berørt.