Julekalendere med energidrik har "uetisk" placering i butikker, mener forbrugerråd
Salling Group erkender, at placeringen af julekalenderen har været en fejl.
Selvom vi endnu skriver oktober, er der allerede gang i salget af julekalendere i landets dagligvarebutikker.
Her kan man både finde julekalendere med chokolade, de klassiske låge-kalendere og sågar julekalendere med energidrikken Red Bull.
Sidstnævnte har nogle steder fået en noget problematisk placering, mener Maja Effersøe Khan, der er politisk medarbejder i Forbrugerrådet Tænk.
I flere af Salling Groups butikker, som eksempelvis Netto og Føtex, har Red Bulls julekalendere nemlig været placereret sammen med de julekalendere, der er målrettet børn, og det er uetisk, mener hun.
- Sådan et produkt skal holdes meget tydeligt adskilt fra områder, hvor produkter appellerer til børn, siger Maja Effersøe Khan til TV 2.
Kan være et brud på loven
Markedsføringsloven indeholder en række særlige regler for markedsføring mod børn og unge. Disse betyder, at markedsføringen ikke må indeholde alkohol eller andre produkter, som er uegnede for netop denne målgruppe.
Og det er energidrikke.
I hvert fald fraråder Fødevarestyrelsen, at børn drikker de koffeinholdige drikke.
Ifølge Maja Effersøe Khan kan energidrik-julekalenderen hurtigt komme til at blive attraktiv for de forkerte kunder.
- Det er meget "børnede" tegninger, og sammen med placeringen er det svært at se, at dette produkt skulle være til voksne, lyder det fra hende.
TV 2 har spurgt Forbrugerombudsmanden, om Salling Group kan komme på kant af loven med kædens placering af julekalenderen.
- Markedsføring vil kunne være i strid med markedsføringsloven, hvis energidrikke placeres sammen med eksempelvis legetøj eller andre produkter, der særligt fanger børns interesse, lyder svaret fra Sabrina Amstrup, fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden.
Og det er netop det, der er tilfældet, når Red Bulls julekalender placeres blandt slik og chokolade, mener Maja Effersøe Khan.
Erkender fejl
Placeringen af julekalenderen ved siden af chokoladejulekalendere har været en fejl.
Sådan lyder det nu fra Salling Group med hovedsæde i Aarhus. Detailgiganten står blandt andet bag supermarkedskæderne Netto, Føtex og Bilka.
- Der vil blive lavet om på det med det samme, så Red Bull-kalenderen får en anden placering i vores butikker. Vi ønsker på ingen måde at markedsføre produktet over for børn, forklarer Salling Group i et skriftligt svar til TV 2.
Salget af julekalenderen vil fortsætte, til der er udsolgt.
Salling Group uddyber dog i virksomhedens svar, at der fremover ikke vil være nogen digital markedsføring af produktet.
Forbud for unge under 16
Hvis vi kigger til vores nordiske naboer, har nogle allerede slået ned på salget af energidrikke til børn og unge.
I maj sidste år gjorde Norge det forbudt for unge under 16 at købe energidrikke i norske supermarkeder.
I Danmark er der ingen aldersgrænse for salg af energidrikke.
Det er dog lovpligtigt for producenter af drikke- og fødevarer med højt koffeinindhold, at der på emballagen står: "Bør ikke indtages af børn eller gravide".
Der er enkelte dagligvarebutikker i Danmark, som selv har indført aldersgrænse på køb af energidrikke med højt koffeinindhold.
Det gælder blandt andet Lidl, som siden september 2018 har haft en regel om ikke længere at sælge energidrikke med højt indhold af koffein og sukker til børn og unge under 16 år.
Større dagligvarevirksomheder som Salling og Coop har tidligere meldt ud, at de vil afvente en politisk beslutning, før de indfører restriktioner.