Esben mister letbanestop: - Som blind er jeg afhængig af kollektiv transport
Søndag bliver første dag uden det ene af to letbanestop i den aarhusianske forstad Lystrup, og det vækker stor ærgrelse blandt én af letbanens passagerer.
Esben Brunsgaard Sørensen er født stort set uden syn. I dag er han helt blind på det ene øje og har kun fem procent syn på det andet.
Derfor er han dybt afhængig af hjælp til at transportere sig til og fra sit hjem i Lystrup og til sit arbejde i Aarhus.
Men nu bliver det letbanestop, der hidtil har gjort det muligt for Esben Brunsgaard Sørensen selv at transportere sig rundt, lukket.
- Jeg er rigtig ærgerlig over, at vi mister muligheden for at bruge Letbanen. Som blind er jeg afhængig af kollektiv transport, siger Esben Brunsgaard Sørensen.
Letbanen har haft udfordringer med at overholde køreplanen på strækningen, og kommunen vurderer, at man ved at lukke stoppet kan skære to minutter af køretiden.
Bussen tager dobbelt så lang tid
Sidste afgang fra Hovmarken var lørdag, hvor Esben Brunsgaard Sørensen også var med. Men fra i dag, søndag, må han, og andre beboere i Lystrup der hidtil har benyttet sig af letbanestoppet i Hovmarken, klare sig uden.
- For mig betyder det, at jeg er nødt til at tage bussen. Den tager op mod 30 minutter længere hver vej, og den tid kunne jeg godt bruge bedre, når alt i forvejen tager længere tid, når man ikke kan se, siger Esben Brunsgaard Sørensen.
Jeg synes ikke, vi skal nedprioritere den offentlige transport i vores oplandsbyer
Udover Esben Brunsgaard Sørensen er også hans hustru blind, og tabet af det ene letbanestop får derfor betydning for begge.
- Vi flyttede jo hertil for at være tæt på Letbanen og for nemt at kunne transportere os. Hvis der på sigt også bliver pillet ved bussens afgange, er vi nødt til at overveje, om vi kan blive ved med at bo her, siger Esben Brunsgaard Sørensen.
Ved at lukke Hovmarken får vi fire afgange i timen i stedet for tre
Bremser den grønne udvikling
Hovmarken er valgt, fordi der i gennemsnit kun står 45 passagerer på letbanetoget om dagen. Byrådsmedlem i Aarhus Kommune Jacob Søgaard Clausen (DD) mener dog ikke, at det er et fair argument.
I januar fik han emnet på byrådets dagsorden i et forsøg på at standse beslutningen.
- Jeg synes ikke, vi skal nedprioritere den offentlige transport i vores oplandsbyer, og Letbanen er et vigtigt stykke af vores kollektive trafik i Aarhus og betjener den her østlige del af Lystrup, så det, synes jeg, er en meget dårlig idé, sagde Jacob Søgaard Clausen tilbage i januar.
Blandt dem, der stemte for at lukke det ene af to letbanestop i Aarhusforstaden, er rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Nikolaj Bang (K). Ham talte vi med tilbage i januar, og ifølge ham giver det mening at opgive det ene stop.
- Ved at lukke Hovmarken får vi fire afgange i timen i stedet for tre. Hvis man ser på funktionen af Letbanen, så er den til for at give et godt, hurtigt og effektivt alternativ til bilen, sagde Nikolaj Bang i januar.
I Lystrup undrer det Esben Brunsgaard Sørensen, at Aarhus Kommune har besluttet at sløjfe letbanestoppet, når kollektiv transport og en grønnere bytrafik ellers står højt på byrådets ønskeliste.
- Det harmonerer ikke med byrådets målsætning om, at Aarhus skal være grønnere, og der skal være mindre privatbilisme i byen. Jeg tror, at det her kan få flere borgere til at overveje at købe en bil, siger Esben Brunsgaard Sørensen.
Det er et flertal i Aarhus Byråd, der i april tog beslutningen om at lukke Hovmarken.