Emilie-Louise får annulleret p-bøde – ved ikke hvorfor
Emilie-Louise Berger fra Randers får nu annulleret den bøde, hun i sidste uge fik for at holde få centimeter uden for en bås i p-kælderen i Dytmærsken.
Emilie-Louise Berger fra Randers får nu annulleret den p-afgift på 850 kroner, hun i sidste uge fik for at holde få centimeter uden for en bås i p-kælderen i Dytmærsken.
Parkeringen og bøden har skabt heftig debat på sociale medier. Mange var enig med Emilie-Louise Berger i, at det var at gå i for små sko fra p-vagtens side.
Nu finder hun det 'nærmest komisk', at bøden er blevet annulleret.
- Det er da super fedt og en stor sejr. Men hvorfor fik jeg så bøden i første omgang? Det virker til, at det har haft betydning, at jeg råbte op og brokkede mig i medierne.
- Ellers tror jeg simpelthen ikke, at bøden var blevet annulleret. Men jeg har ikke fået yderligere forklaring, siger Emilie-Louise Berger til TV2 Østjylland.
Fået stor opbakning
Det har været nogle hektiske dage for den randrusianske bilist, for hendes p-bøde og utilfredshed er gået landet rundt på de sociale medier.
Der har dog været overvejende opbakning til Emilie-Louise Berger.
- Det har været ret intens, og jeg er nok lidt overrasket over, at der ikke har været mere kritik af mig. De fleste deler min opfattelse og er også trætte af uretfærdige bøder for småting, siger hun.
EUROPARKS REGLER FOR PARKERING I AFMÆRKET BÅS
Europark henviser til deres "FAQ" ved spørgsmål om parkering. Her står der om parkering inden for båsen følgende svar:
Parkering skal ske indenfor afmærket bås. Det betyder, at parkering skal foretages indenfor markeringen af båsen. Der vil blive pålagt et kontrolgebyr, såfremt der ikke er parkeret inden for afmærket bås. Såfremt det ikke er muligt at parkere indenfor afmærkningen af den valgte bås, f.eks. hvis køretøjet i den tilstødende bås holder skævt i sin bås, henviser vi til, at der parkeres i en helt anden bås, således at en lovlig parkering inden for afmærket bås er mulig.
Såfremt der parkeres, hvor der slet ingen bås/afmærkning findes, anses dette også som en parkering udenfor afmærket bås, såfremt der er skiltet med, at parkering skal ske inden for afmærket bås.
Ifølge hende var det nødvendigt at holde, som hun gjorde, for at komme ud af bilen.
- Det er et gentagende problem, at båsene ikke er store nok. Hvis man har børn i bilen, er det umuligt at komme ud, medmindre man holder lidt uden for båsen, sagde Emilie-Louise Berger søndag til TV2 Østjylland.
Ikke den eneste
Emilie-Louise Berger er ikke den eneste, der har haft problemer med p-kælderen i Dytmærsken.
I kommentarfeltet til det Facebook-opslag, hun har lavet i gruppen 'Facebook Randers' skriver flere, at de har oplevet det samme.
Det bliver også nævnt, at det ikke er muligt at vende bilen, så man kan komme ud i den anden side.
- Jeg holdt på samme plads i sidste weekend, og det er jo umuligt at holde den anden vej, da 'rummet' ikke rigtig tillader at vende rundt lige netop der, da der holder parkerede biler på tværs i højre side, skriver en bruger.
'Skal passe til alle biler'
Emilie-Louise Berger håber, at andre i samme situation som hende undgår afgifter og får dem annulleret, hvis de ligesom hende klager.
Hun forventer også, at der nu bliver kigget på p-båsenes størrelse.
- Parkeringsbåse skal have en bestemt størrelse, så de passer til alle slags biler, ellers skal der være tilstrækkelig skiltning. Det skal ikke være op til den enkelte p-plads at kunne fastsætte størrelsen, mener Emilie-Louise Berger.
TV2 Østjylland har forelagt kritikken for Apcoa, firmaet bag Europark. Firmaet oplyser i et skriftligt svar, at det ikke udtaler sig om konkrete sager, men henviser til det generelle svar, som firmaet kom med mandag. Se det herunder.
Svar fra Apoca
"I relation til spørgsmålene vedrørende parkeringsbåses størrelse, da kan vi oplyse, at det i reglen ikke er APCOA der fastlægger, har indflydelse på eller bestemmer disse, idet Apcoa ikke etablerer p-områder selv. APCOA administrerer for p-områdernes ejere, der i forbindelse med ejendommens byggetilladelse har etableret det antal p-båse der kræves for at opnå tilladelsen.
Det er korrekt, at mange p-båse i specielt ældre byggerier ikke er fuldt dimensioneret til moderne bilers størrelse. De er dimensioneret i henhold til de vejledninger der var på konstruktionstidspunktet. Dette kan være vanskeligt at ændre, idet bygningskonstruktioner med søjler umuliggør ændring p-båsens bredde. Derudover skal totalt antal p-båse fastholdes for at bygningen fortsat lever op til oprindelig byggetilladelse.
Nyere byggerier følger nuværende vejledninger for dimensioner.
Hvor p-båsens størrelse kan ændres, er det APCOA’s fokus at påvirke beslutning om at lave p-båse tilstrækkeligt store til moderne biler, idet størrelse på p-båsen er et af de primære parametre for en god parkeringsoplevelse. Som beskrevet, er det dog ikke APCOA der kan tage beslutning om parkeringsbåses størrelse."
Forslag fra FDM
Emilie-Louise Bergers holdning deles af FDM, som varetager bilisternes interesser, og som i mange år har kæmpet for, at p-båsene skal være større.
- I takt med at bilerne er blevet større, opleves p-båsen som smallere, fordi den anbefaldede bredde ikke har fulgt med tiden, hvis man kan sige det sådan, siger Dennis Lange, der er chefkonsulent for FDM.
Et forslag, der skal ændre anbefalingen til størrelsen på p-båse, så de bliver 10 centimeter bredere, er lige nu i høring.
- Det, vi udgiver, er anbefalinger til størrelsen på p-båse, det er ikke regler for, hvor store p-båsene skal være. Men afhængigt af, hvad høringsresultaterne viser, kommer der reviderede anbefalinger omkring sommerferien, siger Per Holt Pedersen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet.