Josefines mareridt: Nu svarer Instagram
Beskyt alle dine konti - for eksempel ved at bruge tofaktorgodkendelse. Sådan lyder det fra Instagram, efter at en silkeborgensisk instagrammer for nylig fik hacket sin konto.
Beskyt din profil på sociale medier - og den tjeneste, du har brugt til at oprette profilen med.
Sådan lyder rådet fra Instagram, efter Josefine Bjørn Hansen for nylig fik hacket sin virksomheds Instagram-profil.
I et skriftligt svar til TV2 ØSTJYLLAND, udtrykker Meta - selskabet bag Instagram - forståelse for, at det er frustrerende og ubehageligt at få sin profil på sociale medier hacket eller suspenderet, men man kan altså selv gøre noget.
"Generelt er det utrolig vigtigt, at man som bruger tager en række forholdsregler for at beskytte både sin profil og de tjenester, man har brugt til at oprette den, eksempelvis ved at bruge tofaktorgodkendelse."
"I mange tilfælde, hvor hackere får adgang til profiler på sociale medier, er det nemlig først ved at hacke den e-mailadresse, der er tilknyttet den pågældende profil. Problemet opstår sjældent på de sociale medier som udgangspunkt," lyder det fra Peter Münster, kommunikationschef for Meta i Norden.
Krævede penge
Det var netop, hvad der skete tirsdag, da Josefine Bjørn Knudsen pludselig blev smidt af sin konto, mens hun sad med sin telefon i hånden.
Kort efter fik en besked på WhatsApp fra en person, som krævede penge for at give hende kontoen tilbage.
Vedkommende havde via Josefine Bjørn Knudsens e-mail fået mulighed for at ændre koden til hendes Instagram-konto.
- Det har været nogle sindssygt skræmmende dage. Nu havde han adgang til det her, sagde hun til TV2 ØSTJYLLAND.
Kan altid blive bedre
Til sidst lykkedes det hende at få sin konto tilbage - men først efter et par dage og med hjælp fra Bloggers Delight. Meta fortæller, at man hele tiden arbejder på at blive bedre i forhold til at hjælpe brugerne.
"Vi forsøger også at hjælpe vores brugere så meget som muligt ved at tilbyde en række værktøjer og sikkerhedsfunktioner, men vi kan altid blive bedre og det arbejder vi konstant på, ikke mindst i betragtning af, at hackerne også bliver dygtigere," lyder det i det skriftlige svar fra Peter Münster.
Desuden lyder opfordringen fra det sociale medie, at man altid skal anmelde det, hvis man er blevet hacket, så sagerne kan undersøges nærmere.
"Det kan variere meget, hvor længe det tager at gendanne hackede profiler, da sagerne har forskellige grader af kompleksitet," lyder det i mailen fra Meta.