Støjende ferie: Haris lå vågen til langt ud på natten
Lyden fra en bar ved hotellet holdt Haris Smajlovic vågen på hans ferie. Han føler sig vildledt af rejsebureauet, som ikke vil kompensere ham.
En uge på den græske ø Zakynthos skulle vise sig at blive mindre afslappende, end Haris Smajlovic havde regnet med.
- Jeg står tilbage med en kæmpe frustration over hele situationen. Jeg har købt et produkt, der ikke var, som jeg var blevet lovet det, siger 29-årige Haris Smajlovic fra Silkeborg til TV2 Østjylland.
Det viste sig, at der lå en bar på den anden side af vejen, og det var Haris Smajlovic ikke klar over, da han bookede rejsen og hotellet.
- Allerede første dag fornemmer jeg, at der er meget støj, men jeg beslutter mig for at give det en chance, fortæller Haris Smajlovic, som var på ferie fra 20. til 27. juni.
To dage senere får han nok, da støjen fra baren har holdt ham vågen til klokken 03.00 om natten.
- Jeg ligger med ørepropper og en pude over hovedet. Jeg kan slet ikke sove. Det var dråben, siger Haris Smajlovic.
Morgenen efter henvender han sig i receptionen, hvor han bliver mødt af ejeren.
- Jeg fortæller om støjen, og jeg kan se på ham, at det er han ikke chokeret over overhovedet.
Ejeren oplyser, at der ikke er nogen ledige værelser andre steder på hotellet og henviser derfor til at kontakte Sunweb.
Ingen kompensation
Da Haris Smajlovic får kontakt til en medarbejder fra Sunweb i telefonen, lader det til, at der er hjælp på vej.
- Medarbejderen slår hotellet op og giver mig ret i, jeg kan se, at der ikke står en navngiven bar i beskrivelsen af hotellet. Hun spørger, om jeg er villig til at skifte hotel og beder mig undersøge ét i samme prisklasse, fortæller Haris Smajlovic.
Efter telefonsamtalen med medarbejderen sender Haris Smajlovic en liste over hoteller.
Tre timer senere har han ikke hørt tilbage fra rejsebureauet.
- Jeg har pakket alle mine ting og er af den klare opfattelse, at de vil flytte mig til et andet hotel.
Om eftermiddagen modtager han imidlertid en mail fra rejsebureauet, som afviser at give ham en kompensation.
Begrundelsen lyder, at hjemmesiden faktisk beskriver hotellet som centralt beliggende og tæt på barer og restauranter.
Sunweb tilbyder i stedet, at Haris Smajlovic kan flytte hotel - mod betaling. Et tilbud, som han takker nej til.
- Det handler ikke om penge. Det handler om, at man som forbruger har købt et produkt, som ikke er, som man er blevet lovet, siger Haris Smajlovic.
Han sender videodokumentation af støjen til Sunweb og argumenterer for, at deres beskrivelse af hotellet er vildledende. Det ændrer dog ikke ved rejsebureauets afgørelse.
- De fastholder det her narrativ om, at der er fredeligt og idyllisk. Hvorfor skriver de ikke bare, at der ligger en bar fem meter væk, spørger Haris Smajlovic undrende.
Kunne du ikke selv have gjort mere for at undersøge omgivelserne?
- Man kan vel altid gøre mere. Men jeg mener, at Sunweb har et ansvar for at informere så meget, man kan. Jeg kunne godt have gået ind på hollandske hjemmesider og oversætte anmeldelser med Google Translate, som jeg senere gjorde, men jeg mener ikke, det er mit ansvar, siger Haris Smajlovic.
Sagen er nu overdraget til Pakkerejse Ankenævnet, og Haris Smajlovic venter på deres afgørelse.
Sunwebs svar på kritikken
TV2 Østjylland har bedt Sunweb forholde sig til kritikken og ville gerne have et interview. Vi har modtaget følgende svar på mail fra kommerciel direktør Jan Lockhart, som ikke har kunnet stille op til interview på grund af ferie.
"Først og fremmest er jeg meget ked af, at kunden ikke føler, at vores rejsemål har levet op til forventningen i forhold til støj.
Vi er meget kede af, at kunden ikke har følt sig veloplyst angående støj fra beværtningen i forbindelse med bookingen af hotellet. Om det har været en ekstraordinær aften på baren, eller hvad der ligger til
grund for støjen, ved vi ikke, men vi vil selvfølgelig undersøge det nærmere og sikre, at chancen for lignende situationer i fremtiden er minimal.
Det vigtigste for os er, at vores gæster kan booke og planlægge deres rejser på et fuldkommen veloplyst grundlag. For nogle er det meget positivt at leve i en gade, hvor larm og festligheder er til stede, mens det for andre er det helt modsatte. Vi forstår begge sider og vil selvfølgelig gerne være endnu stærkere i kommunikationen og
afmærkningen af dette på vores hoteller, inden folk booker deres ophold."