Midt i dødsfald måtte apoteker-datter kime myndighederne ned
Datteren til den afdøde indehaver af Skanderborg Apotek står nu frem og kritiserer myndighederne efter en uges it-kaos, hvor kunder ikke kunne få receptpligtig medicin.
Da indehaveren af Skanderborg Apotek og filialerne i Lillesø, Ry, Hørning og Kridthøj døde, mistede alle apotekerne adgangen til at ekspedere recepter, så ingen kunder kunne få udleveret deres receptpligtige medicin.
Årsagen var, at apotekets it-system var knyttet til den afdøde apotekers MitID, som blev spærret ved hans bortgang. Problemet stod på fra torsdag til lørdag klokken 14.
Men der er mere til historien om it-udfordringerne. Det fortæller apotekerens datter, Susanne Rasmussen til TV2 Østjylland.
- Det har været en mareridtsuge. Kunder har ikke kunnet få fat i deres livsvigtige medicin, og de har troet, det var min far, der ikke havde ordentligt styr på it-systemet, men det er meget langt fra sandheden, siger Susanne Rasmussen.
Hun er datter af Aage Rasmussen fra Skanderborg, der gik bort sidste lørdag 85 år gammel. Han passede sit arbejde til det sidste, så det kom bag på både hans hustru og datteren Susanne, der har arbejdet sammen med ham på apoteket siden 2009.
- Han var en af Danmarks dygtigste apotekere og har opbygget forretningen fra bunden til at have landets største omsætning. Han har pligtopfyldende passet sit arbejde, så det ønsker jeg ikke skal være en del af hans eftermæle,
- Jeg fandt ham død lørdag eftermiddag, og mandag kontaktede jeg Lægemiddelstyrelsen, og derfra har jeg talt med myndigheder i et væk. Det er helt utroligt, at der ikke har været en handleplan, for midt i samtaler med præsten og planlæggelse af bisættelse har jeg skullet forsøge at løse det her problem, siger Susanne Rasmussen og tilføjer:
- Jeg har faktisk ikke rigtigt haft tid til at sørge endnu.
Cvr-nummer blev slettet
Ifølge loven kan Aage Rasmussens kone drive apoteket videre i op til seks måneder efter hans død. Men onsdag bliver Aage Rasmussens MitID-spærret, og fordi apotekernes it-system er koblet op på det, lukker adgangen. Virksomhedens cvr-nummer bliver også slettet og ophører, og det er fra den ene dag til den anden heller ikke længere muligt at modtage fakturaer, der sendes til e-boks.
- Det er ufatteligt, at alt er koblet op på apotekeren, og at der ikke er en køreplan. Jeg har kimet den ene styrelse efter den anden ned en hel uge, og det har føltes som at banke i en dyne. Bare mandag foretog jeg 55 opkald til myndigheder og andre, fortæller Susanne Rasmussen.
Ifølge hende er det første gang, en apoteker er død, siden indførelsen af MitID-systemet.
- Det hjælper heller ikke på situationen, at det er sommerferie. Da jeg kontakter Erhvervsstyrelsen er meldingen, at det kan tage op til syv dage at få et nyt cvr-nummer, så jeg får fat i Lægemiddelstyrelsen og taler med store bogstaver og siger, at de må håndholde processen. Jeg er ærligt lidt skræmt over, at systemet er bygget så sårbart, siger hun.
Har været bekymret for kunder
Mens Skanderborg Apotek og filialerne i Lillesø, Ry, Hørning og Kridthøj ikke har kunnet udlevere receptpligtig medicin, har kunderne været henvist til andre apoteker. Men ifølge Susanne Rasmussen har flere kunder været ramt af nedbruddet.
- Jeg mødte en af vores kunder på Hørning-apoteket, der sidder i kørestol. Han kunne ikke transportere sig selv hen til et andet apotek og havde manglet noget vigtig medicin, han har brug for, for at kunne komme af med afføring. Så han sagde, at han havde ondt og næsten ikke kunne holde ud at sidde ned.
- Han var frustreret og troede, det var vores skyld, at systemet var nede, siger Susanne Rasmussen.
Søndag har der også været ekstraordinært åbent på apoteket i Lillesø netop for at afhjælpe de kunder, der har manglet medicin.
Styrelse vil forebygge lignende situation
Det har søndag ikke været muligt at få en kommentar fra Lægemiddelstyrelsen, men i en skriftlig kommentar oplyser styrelsen, at den vil tage initiativ til at undersøge, om en lignende situation kan undgås.
- Efter denne hændelse vil styrelsen tage initiativ til en drøftelse med de relevante parter for at undersøge, om der kan etableres procedurer, der kan forebygge en lignende situation i fremtiden, står der.
Derudover er styrelsen tilfreds med den hurtige indsats for at få systemet op at køre igen.
- Lægemiddelstyrelsen er tilfreds med, at det med en fælles og hurtig indsats fra flere myndigheder og Skanderborg Apotek lykkedes at løse problemet ganske hurtigt, så kunderne siden lørdag lidt over middag igen har kunnet få udleveret receptpligtig medicin på apoteket og dets filialer.
Susanne Rasmussen mener modsat Lægestyrelsen ikke, at problemet blev løst hurtigt.
- Tre dage uden receptekspedition er efter min mening ikke særlig hurtigt. Og havde min far ikke haft et familiemedlem ansat, ville det have været endnu sværere at få problemerne løst, så jeg er ikke imponeret, siger hun.
Aage Rasmussen blev 85 år og skal bisættes fra Skanderborg Slotskirke den 3. august.