Butik bad kunderne om hjælp - otte dage senere stod der 76.200 kroner på kontoen
Når pengene ikke rækker til det, man gerne vil, må man bede om hjælp. Netop det har uddeler Nikolaj Hansen gjort, og det er blevet taget godt imod.
Nikolaj Hansen er uddeler i en af de mange dagligvarebutikker i yderområder, der kæmper for at få økonomien til at hænge sammen.
Men derfor kan man godt drømme om at gøre tingene bedre og smartere. I hans tilfælde hedder drømmen elektroniske hyldeforkanter - altså digitale prisskilte.
- Vi har oplevet store fejl med papirskiltene, og det vil vi gerne gøre noget ved, siger Nikolaj Hansen, uddeler i Dagli' Brugsen Helgenæs i Kongsgårde.
Prisen for at udskifte de traditionelle prisskilte med de elektroniske er 200.000 kroner. Når man i forvejen har svært ved at få økonomien til at hænge sammen, er det en investering, der ikke kan lade sig gøre uden hjælp.
- Vi har ikke 200.000 kroner at skyde i projektet. Vi hænger lige på vippen som mange andre købmænd, siger uddeleren fra det sydlige Djursland.
Pengene ruller ind
Derfor fik Nikolaj Hansen en idé, som brugsens bestyrelse gav grønt lys for; crowdfunding.
I sidste uge bad han sine kunder om at donere penge. Men gider folk give penge til udskiftning af prisskilte? Ja!
Fredag står der 76.200 kroner på den konto, der er oprettet til formålet. Det er knap ti tusind kroner om dagen i skilte-donationer i de ti dage, projektet har været i gang.
- Det er fandme i orden. Jeg kan ikke udtrykke det bedre, siger Nikolaj Hansen.
Konceptet er simpelt. Kunderne og andre interesserede kan donere minimum 600 kroner, der går direkte til indkøb af nye prisskilte.
'Fedt at være uddeler'
Ifølge Nikolaj Hansen er det både lokale, virksomheder og sommerhusejere, der har set en fidus i at hjælpe butikken.
- De har doneret med hjertet. Det er for at være med til at fremtidssikre butikken herude, siger Nikolaj Hansen.
Der er ikke nogen deadline for, hvornår pengene skal være samlet sammen. Men håbet er, at de nye skilte kan være på plads inden påsken i 2024. Uddeleren er ikke i tvivl om, at det nok skal lykkedes.
Den store opbakning til projektet fylder ham med håb for fremtiden for sin brugs.
- Jeg synes, det er fedt. Det kan jeg kun understrege, hvor fedt det er at være uddeler på Helgenæs. Det er jo en kæmpe opbakning, vi har fra kunderne. Det er megavigtigt, at vi bevarer den her butik herude, siger Nikolaj Hansen.