Lufthavn mangler 120 millioner - nu kan der være godt nyt
Aarhus Airport mangler 120 millioner kroner. Men der kan være godt nyt på vej for dem, der fortsat håber på en østjysk lufthavn.
Skrantende økonomi, udskudte udvidelser og en lang jagt på en investor.
Det har været en turbulent tid for Aarhus Airport, og ved udgangen af 2024 er der ikke flere penge på kontoen for lufthavnen.
Derfor har det været altafgørende, at lufthavnen finder en investor, der kan hjælpe med de 120 millioner kroner, der mangler.
Nu tyder noget på, at pengeproblemerne måske bliver løst.
- Vi har faktisk netop indgået en aftale med en konkret udenlandsk investor, siger Lars Knudsen, der er bestyrelsesformand i Aarhus Airport.
Dog er intet sikkert, før aftalen er underskrevet, understreger han.
'Skal stoppe nu'
Store dele af en udvidelse af Aarhus Airport skulle have stået klar til sommer, men det er sat på pause, og ifølge en aktieanalytiker arbejder tiden mod lufthavnen.
- Der er mange knuder, der ikke er bundet. På den måde vil man have rigtig stor gavn af at finde en investor, så man kan få snøret de sidste knuder og få lufthavnen færdiggjort, siger Jesper Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank, og tilføjer:
- Så man også har bedre mulighed for at tiltrække nye flyselskaber og levere fremgang passagermæssigt. Det skal til, for at man kan begynde at levere resultater, der giver overskud.
På grund af skrantende økonomi i Aarhus Lufthavn har Trafikstyrelsen bedt ledelsen om en redegørelse, og det fik de tre ejerkommuner til at afholde møde onsdag.
Tidligere har ejerkommunerne Aarhus, Norddjurs og Syddjurs kastet næsten 200 millioner kroner efter lufthavnen.
Men kommunerne ser fortsat på situationen med sindsro.
- Vi havde et fint, uformelt orienteringsmøde om aktuelle initiativer og status på processen med at finde en ny medejer. Vi er begge betrygget i den videre proces. Vi henviser til Aarhus Kommune for yderligere information, skriver Michael Stegger Jensen (S), borgmester i Syddjurs Kommune og Kasper Bjerregaard (S), borgmester i Norddjurs Kommune, i et samlet svar.
Det er dog ikke alle i Aarhus Byråd, der er enige i den konklusion.
- Danmarksdemokraterne synes ikke, vi skal bruge skattekroner på at drive lufthavn. Vi har kastet rigtig mange millioner kroner efter lufthavnen de seneste mange år. Det, synes vi, skal stoppe nu, siger Jakob Søgaard Clausen, der er medlem af Aarhus Byråd for Danmarksdemokraterne.
Hvis ikke man har penge til at drive sin lufthavn, så må man jo lukke den
Borgere håber
Ifølge aktieanalysechef Jacob Pedersen er det ikke optimalt, at det er kommuner, der holder hånden under en lufthavn.
- Når man ikke kan svare på, om der kommer en ny privat investor, så er det politikerne, der bliver hivet op af hatten i forhold til, at de så må hjælpe lufthavnen igennem trængselstider. Det er ikke sundt, og det er ikke godt for konkurrencen, siger han.
I Aarhus håber borgere stadig på, at man fortsat kan tage et fly fra Østjylland i fremtiden.
- Hvis man skal bruge en Lufthavn, så vil man gerne bruge en, der er lokal, siger Jesper Løbner fra Aarhus.
- Jeg tror, det er vigtigt, at der er en lufthavn tæt på Aarhus og også gerne tættere på, siger Christian Bækmark.
Skal lufthavnen overleve, så kræver det formentlig, at der er en investor med hele vejen - og det tror bestyrelsesformand, Lars Knudsen, fortsat på vil lykkes.
Hvor sikre er I på, at nu er der en investor i huset?
- Der er ikke noget, der er sikkert, før der er en aftale, der er underskrevet, og der er nogle penge, der er indbetalt, siger han.
I værste fald kan det betyde et farvel og tak til Aarhus Airport, hvis handlen går i vasken, og man ikke formår at finde en ny investorer.
- Hvis ikke man har penge til at drive sin lufthavn, så må man jo lukke den. Men det er slet ikke den vej, vi kigger, siger Lars Knudsen.
Ifølge bestyrelsesformanden regner lufthavnen med at lande den konkrete aftale med investoren til efteråret.