Narkobaroner spreder frygt i toppen af shippingbranchen
I takt med at narkokartellerne bliver rigere, bliver de også mere sofistikerede og voldelige.
”En tsunami af kokain” skyller i disse år ind over Europas grænser gemt i lasten på almindelige fragtskibe.
Men narkobaronerne er nu så skruppelløse, at selv folk i toppen af de virksomheder, organisationer og myndigheder, som bekæmper den ulovlige handel, frygter at udtale sig offentligt.
- Hvis de ikke kan købe folk, så truer de dem. Det er daglig kost, at de truer medarbejdere i shippingfirmaer og havneterminaler, fortæller en central medarbejder i verdens største internationale søfartsorganisation, BIMCO.
Vedkommende udtaler sig på betingelse af anonymitet, hvilket TV 2 har accepteret.
Medarbejderen er nemlig langtfra den eneste, som frygter for sin egen sikkerhed, når snakken falder på narkokartellerne.
- Det er af sikkerhedshensyn. De her mennesker har global rækkevidde, og vil de sende mig en advarsel, jamen, så gør de det, siger BIMCO-medarbejderen.
- Vi jager ikke længere mus. Vi kæmper mod bjørne
Så sent som tirsdag deltog et panel af specialister i bekæmpelse af narkosmugling ved konferencen European Shipping Summit.
Det er en række af verdens største og mest magtfulde shippingorganisationer, heriblandt containerrederiernes globale interesseorganisation, World Shipping Council, som var værter.
Konferencen blev afholdt mellem kunstværker og marmorsøjler på Bruxelles’ kongelige kunstmuseum, og blandt deltagerne var europæiske ministre, medlemmer af EU-Kommissionen og ledere fra store virksomheder.
Ekspertpanelet bestod af specialister fra både erhvervsliv og offentlige myndigheder verden over, som fortalte, hvordan de kriminelle netværk er blevet mere dristige og hårdkogte de seneste år.
- Vi jager ikke længere mus. Vi kæmper mod bjørne, fortalte en af paneldeltagerne ifølge branchemediet Shippingwatch, som var til stede under seancen.
- Det, vi ser, er virkelig en tsunami af kokain.
Men journalisterne i salen måtte også finde sig i ét krav fra panelets deltagere:
Smuglerne er nu så voldelige, at det kan være farligt at tale offentligt om problemet, lød det. Så panelet udtalte sig kun under forudsætning af, at de ikke bliver nævnt ved navn. TV 2 er dog bekendt med deres identitet.
- De slår folk ihjel, forklarede en anden paneldeltager.
De kan købe sig til hvad som helst
Siden 2016 er der hvert år blevet beslaglagt mere og mere kokain i Europa. I 2021 beslaglagde EU-landene ifølge EU's narkotikaagentur 303 tons fordelt over 68.000 beslaglæggelser.
I takt med at mængden af stoffer stiger, tjener narkokartellerne også flere penge og bliver både mere sofistikerede og skrupelløse, fortæller den anonyme BIMCO-medarbejder.
- Forretningen er i en vis grad blevet overtaget af mexicanske karteller, som bevæger sig ind på markedet. De er simpelthen ekstremt voldelige i en grad, hvor man ikke kan begribe det.
Vedkommende fortæller videre, at narkoen først og fremmest ankommer til Europa via store havne som Rotterdam i Holland.
Men for nylig er flere opsigtsvækkende historier også kommet op til overfladen i danske havne.
I juni kunne TV 2 fortælle, hvordan internationale smuglere dumper kokain i dansk farvand, inden hollandske bomtrawlere fisker det op og bringer det i land i Danmark.
Efterfølgende har blandt andre Berlingske afdækket, hvordan den berygtede rockergruppe Hells Angels er rykket til havnen i Aarhus.
- Efterhånden kan de (narkokartellerne, red.) købe sig til hvad som helst, og det gør de. Vi ser, at niveauet af vold er stigende, så det er temmelig voldsomt og svært for rederierne at håndtere, siger BIMCO-medarbejderen.
Truer, kidnapper og dræber havnearbejdere
Samtidig fortæller den ansatte i BIMCO, at bagmændene i højere grad går efter folk i shippingbranchen.
Det gælder først og fremmest havnearbejdere, som kan hjælpe dem med at snige stofferne ombord på skibe, men også administrative medarbejder og dem, der beskæftiger sig med sikkerhed på havnene.
Det er nemlig ikke hvem som helst, der bare kan slentre ind i en stor containerhavn – og derfor har de brug for medsammensvorne bag de høje hegn.
- Det er klart, at hvis man får tilsendt et billede af sin familie foran ens hus med besked om, at de bliver henrettet, hvis ikke man makker ret, så er der jo mange, der vil være tilbøjelige til at gå i ledtog med smuglerne, fortæller medarbejderen.
I januar fortalte France24 blandt andet, hvordan havnearbejdere i den franske containerhavn Le Havre bliver afpresset, kidnappet og dræbt af smuglerne.
I juni 2020 blev havnearbejder og fagforeningsmand Allan Affagard fundet død i Le Havre.
Natten forinden blev han bortført af tre maskerede mænd, efter at han var gået til politiet med en ”truende besked”, han havde modtaget.
- Det er et massivt problem, men det er svært for rederierne at håndtere netop på grund af sikkerhedsproblemerne forbundet med det, fortæller BIMCO-medarbejderen.
Organisationer peger på myndighederne
Derfor forsøger BIMCO også at ”engagere europæiske myndigheder” mere i at tage hånd om den illegale trafik.
Herhjemme mener interesseorganisationen Danske Rederier også, at det først og fremmest er myndighedernes opgave at bekæmpe narkokartellerne.
Det fortæller Nina Ports, direktør for klima, miljø og sikkerhed:
- Men man gør alt, hvad man kan for at samarbejde med myndigheder. Jeg tror ikke, at der er nogen, der er mere interesserede i at dæmme op for narkosmuglerne end rederierne.
Derfor ønsker Danske Rederier sig også, at vigtige danske havne ved lov sidestilles med lufthavne.
Det vil nemlig medføre grundigere baggrundstjek af havnenes ansatte.
- Så kan man måske sikre, at personer med forbindelser til organiseret kriminalitet ikke kan arbejde i danske nøglehavne, siger Nina Porst.
Hvad angår sikkerhedsrisikoen for folk i toppen af shippingbranchen, er direktøren ikke selv videre nervøs.
- Måske er det, fordi jeg selv er tilpas fjern fra selve operationen. Det er super ubehageligt, at folk skal frygte for deres sikkerhed, og det sætter en fed streg under, hvad blandt andre rederierne er oppe imod, siger hun.