"De arbejder i studiet, men de gør det jo for nul kroner"
Gymnasieelever på Viby Gymnasium blev torsdag formiddag undervist i sangskrivning og musikkens værdi.
Pop, rock, hiphop, rap, reggae, techno og jazz.
Vi bliver mødt af musik alle vegne, og der findes uendelig mange sange, som vi kan vælge og vrage imellem på nettet.
Det kan dog være svært at forstå, at musikken ikke bare er noget, der ligger på nettet men derimod et resultat af nogens hårde arbejde.
Det var derfor centrum for musikundervisningen på Viby Gymnasium torsdag formiddag, da en professionel musiker kom på besøg.
- Der er jo faktisk mennesker, der lever af at lave musik, så det er super vigtigt, at man forstår, at sangskrivning også er et arbejde, som man skal honoreres for, ligesom hvis man var murer. Sangskrivere skal også have penge, forklarede sangskriveren Anders Graae til TV2 ØSTJYLLAND, da han torsdag formiddag var på besøg i 1.d på Viby Gymnasium for at lære dem om at skrive og komponere sange.
Eleverne lærer om musikken fra ide til færdigt produkt
Koda, der er musik-skabernes interesseorganisation, fik i 2017 en lille milliard ud til kunsterne via betalinger fra brugerne af deres musik. Men det kunne være mere, og derfor er det stadig vigtigt at vide, hvad der ligger bag musikken på mobilen.
I løbet af formiddagen lærte Anders Graae derfor eleverne om, hvordan akkorder, tekst, rytme og tanker kan koges sammen til en færdig sang, og så fik eleverne ellers en time til at skrive og komponere deres egen sang. Det var lidt af en udfordring.
- Det er jo ikke svært at skrive teksten, men det, der er svært, er ligesom at få det til at passe til en sang - rytmen skal gå op, og stavelserne skal gå op, og man skal få det hele til at rime, lød det fra Sebastian Weilhardt, der går i 1.d på Viby Gymnasium, til TV2 ØSTJYLLAND.
Kunne gå derfra med større viden
Det hele lykkes dog til sidst, og eleverne kunne efter musiktimen gå derfra med større viden om arbejdet bag musikken.
- De arbejder i studiet, men de gør det jo for nul kroner. Så derfor er det vigtigt, at de får noget anerkendelse for deres arbejde, lød det fra Sebastian Weilhardt.
- I hele den her proces, der lærer de jo omkring den energi, der skal lægges i det. Og at der selvfølgelig skal noget betaling til for det. Det er vigtigt, at man forstår hele det her koda-system, som er med til at betale musikerne for det arbejde, som de gør, sagde Mikkel Pedersen, der er musiklærer på Viby Gymnasium, til TV2 ØSTJYLLAND.