Folk stod i kæmpe kø: Nu anklages udenlandske bagmænd for fusk
Kunderne stod i kø for at købe pakker, der var gået tabt i forsendelsen. Nu står folk i kø med anklager om snyd.
Sølle 1,5 stjerner er kundernes vurdering på hjemmesiden Trustpilot.
Tirsdag åbnede firmaet King Colis en pop up-butik i Bruuns Galleri i Aarhus, hvor pakker, som af forskellige årsager aldrig er leveret til kunder, blev solgt videre til andre.
Men flere kunders holdning er klar: Det er snyd, og der handles på falske betingelser.
- Det skulle forestille at være en "lykkepose", men det er det ikke, når pakkerne er åbnet på forhånd, og de store gevinster er fjernet, siger Michael Frost, der var forbi pop up-butikken tirsdag.
Købte katten i sækken
En sjov gimmick med at redde tabte pakker fra blot at blive destrueret og måske "vinde" den helt store gevinst var det, de fleste kunder købte sig ind på.
Men det er ikke oplevelsen, flere af dem sidder tilbage med nu. De mener, at de er blevet godt og grundigt snydt.
- Jeg har købt katten i sækken. Pakkerne lever på ingen måde op til det, firmaet lover, fortæller Christine Qvistorff Alguacil.
I King Colis' pop up-butik var det muligt at købe to forskellige slags pakker: Ukendte pakker og så pakker fra den digitale markedsplads Amazon.
Prisen på de ukendte pakker lød på 16 kroner per 100 gram, mens Amazon-pakkernes pris var 23 kroner per 100 gram. Man betalte altså efter vægt.
Flere dukkede op og stillede sig i kø med håb om at finde ting til stor værdi. King Colis havde nemlig markedsført konceptet med, at der tidligere var fundet både guldbarrer og iPhones i pakkerne, når de havde åbnet midlertidige butikker andre steder i Europa.
Men det var ikke varer i den klasse, som flere af kunderne i Aarhus fandt.
- Det var alt sammen noget bras til en minimal værdi, og prisen var slet ikke lav. Det er tyveri, siger Christine Qvistorff Alguacil, der også bed på og gik på jagt i pakkebutikken.
Ét udsagn fylder både kommentarspor og blandt anmeldelserne på Trustpilot.
- Der var tydelige tegn på, at alle mine pakker havde været åbnet på forhånd. Plastikken var revet op, tingene var ikke i original emballage, og nogle af produkterne manglede sågar, siger Michael Frost.
Afviser kritikken
TV2 Østjylland har onsdag forholdt franske Alexis Faure, der er én af mændene bag King Colis, Aarhus-kundernes anklager og kritik.
Begge dele er Alexis Foure ganske uforstående over for, og han tilføjer, at det aldrig er noget, han tidligere har oplevet eller hørt tale om andre steder.
Kundernes anklager om "scam" - altså det, at forretningen skulle være en fidus og regulær snyd - afviser han pure, ligesom han afviser, at firmaet åbner pakkerne på forhånd for at tjekke værdien af produktet i dem.
Alexis Faure forklarer, at det er netop dét, der er hele præmissen i konceptet hos King Colis.
Hvordan sikrer I så, at I overholder GDPR-lovgivningen? Hvis der nu - som der ofte gør - ligger en følgeseddel inde i pakken?
- Vi åbner ikke pakkerne, så vi ved ikke, hvad der er i dem, men vi har aldrig oplevet, at der er en følgeseddel i pakkerne.
Hvordan ved I det, når I ikke åbner pakkerne?
- Vi har aldrig fået tilbagemeldinger om det. Og ofte gider firmaer ikke at lægge en følgeseddel med i pakkerne, for det er for besværligt, siger franskmanden i telefonen.
TV2 Østjylland har også spurgt Alexis Faure til kundernes oplevelse af, at pakkerne var åbnet på forhånd.
Der bliver fortalt om manglende dele, skader på indpakningen, uoriginal indpakning og pakker med brugte ting både på Trustpilot, i kommentarspor på sociale medier og over for TV2 Østjylland.
- Det kan jo godt være brugte ting, hvis én person sender ting til en anden person. Vi ved ikke, hvad der i pakkerne, så det er et vilkår, når man vælger at købe en pakke, siger Alexis Faure.
Men hvis vi bare forholder os til Amazon-pakkerne så?
- Det har jeg aldrig oplevet før. Amazon må have leveret et forkert parti pakker til Aarhus.
Men er det ikke jeres ansvar, når I lover på jeres hjemmeside, at pakkerne er i original emballage, stadig er hele og aldrig er blevet åbnet?
- Det kan vi jo ikke sikre, når vi ikke åbner pakkerne. Men jo, vi har da et ansvar. Men det må være Amazon, der har lavet en fejl.
Er det så ikke falsk promovering?
- Det er ikke det, der står på vores franske website, så det må være en fejl i oversættelsen (til den danske hjemmeside, red.).
Men er det ikke jeres eget ansvar, at I har oversat det korrekt, når I vælger at gå ind på det danske marked?
- Vi vil tage et kig på oversættelsen, for vi har aldrig sagt, at pakkerne ikke er åbnet eller brugt på forhånd, siger Alexis Faure.
Et andet kritikpunkt, kunderne rejser, er, at langt de fleste af pakkerne indeholder skrammel fra eksempelvis den kinesiske webshop Temu.
Samtidig er det ikke kundernes oplevelse, at nogen ender med en guldbar, et Rolex-ur eller en iPhone, som firmaet altså reklamerer med på sin hjemmeside.
- Pop up-shoppen i Aarhus er ikke ret stor, så der er nok ikke nogen, der har været heldig at få fingre i en af de helt værdifulde pakker dér, siger Alexis Faure.
Har I statistik på, hvor mange der faktisk ender med sådan en pakke? Eller tal på værdierne af pakkerne?
- Nej. Det kan vi ikke lave. Men vi har billeder, som man kan se på vores hjemmeside, af nogen, der netop har fundet de omtalte ting.
- Svært at se konceptet leve med de gældende regler
Forbrugerrådet Tænk har også taget et kig på butikkens varer og metoder.
- Jeg vil faktisk fraråde alle at købe de pakker, når prisen er så høj, siger Ida Nynne Daarbak Reislev, der er jurist ved Forbrugerrådet Tænk, som det første til TV2 Østjylland, da vi henvender os.
Hun oplyser, hvordan der allerede eksisterer regler på området for, at King Colis skal kunne bevise med reelle tal, at de har fastsat prisen på pakkerne på baggrund af en gennemsnitsværdi.
Billeder af folk, der har fået en guldbar, et Rolex-ur eller en iPhone er altså ifølge forbrugerjuristen ikke nok.
- Ifølge lovgivningen på området er firmaet faktisk forpligtet til at have pakker med højere værdi end den fastslåede pris, for ellers er der tale om vildledende markedsføring, siger Ida Nynne Daarbak Reislev.
Yderligere hæfter hun sig ved firmaets hensyn til GDPR-lovgivningen.
- Ofte vil der jo være en følgeseddel i pakkerne med personlige oplysninger, og det er firmaets ansvar, at de ikke bryder med GDPR-lovgivningen. Det har jeg svært ved at se, hvordan de sikrer sig mod, hvis de ikke åbner pakkerne, siger Ida Nynne Daarbak Reislev.
Som virksomhed har man et ansvar, påpeger hun. Så vildledningerne kan ikke forklares med en oversættelsesfejl.
Hun hæfter sig særligt ved King Colis juridiske ansvar.
- Jeg har lidt svært ved at se konceptet leve med de regler, der er, og jeg tænker faktisk, at det er en sag, der godt kunne prøves ved Forbrugerombudsmanden, afslutter Ida Nynne Daarbak Reislev.
King Colis åbnede som nævnt tirsdag og holder åbent til og med lørdag i denne uge.