Havarikommission afslutter undersøgelse af dødsulykke
Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane har undersøgt dødsulykken for at kunne afgøre, om den skal føre til ændringer i sikkerheden.
I juni i år var letbanen i Aarhus involveret i en alvorlig ulykke, hvor en ældre mand afgik ved døden, efter at være blevet ramt af toget.
Ulykken er efterfølgende blevet undersøgt af Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane, og fredag er den endelige rapport over hændelsesforløbet blevet offentliggjort.
I rapporten fremgår det, at den 89-årige mand, som omkom, havde bopæl i nærområdet og var gået i byen efter et ærinde.
I den forbindelse krydsede han Nørrebrogade, hvor han "gik let foroverbøjet og med ansigtet vendt nedad", da letbaneføreren fik øje på ham 100 meter længere fremme.
- Letbaneføreren var af den opfattelse, at personen havde set letbanetoget. Letbaneføreren tyfonerede (tudede i hornet, red.) to gange, men personen reagerede ikke og fortsatte upåvirket hen over vejbanerne i retning mod letbanen, står der i rapporten.
Buschauffør så det ske
Ulykken skete ved middagstid lørdag 22. juni, og ifølge rapporten blev manden ramt af letbanetogets højre front og slynget ud på vejbanen.
Her kom en ambulance tilfældigt forbi og dermed hurtigt til undsætning. Mandens liv stod dog ikke til at redde.
Fra rapporten
Den maksimale tilladte hastighed for letbanetoget ved ulykkesstedet var 60 kilometer i timen.
Ifølge letbanetogets log havde letbanetoget kørt i cirka 23 sekunder og med en hastighed på 53 kilometer i timen, da letbaneføreren aktiverede bremsen kort før påkørslen.
Fire sekunder og 25 meter senere holdt letbanetoget stille.
Kilde: Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane.
Hændelsen er i rapporten beskrevet af en buschauffør, der kom kørende i det inderste spor på Nørrebrogade og overværede ulykken.
Han og øvrige vidner beskrev samme forløb som letbaneføreren, står der i rapporten.
Lukker sagen
Havarikommissionen undersøger ulykker og hændelser på jernbaneområdet med det formål at forbedre jernbanesikkerheden og forebygge ulykker.
Ud fra undersøgelser og en sikkerhedsmæssig vurdering af omstændighederne ved ulykken skal kommissionen vurdere, om ændringer kan forhindre lignende ulykker.
Rapporten tager ikke stilling til skyld, men har konkluderet, at ulykken ikke giver anledning til ændringer i sikkerhedsproceduren. Havarikommissionen vil dermed ikke foretage yderligere undersøgelser af sagen.
Det begrundes med, at det ikke vil lede til sikkerhedsanbefalinger af forebyggende karakter eller afdække forhold af væsentlig betydning for jernbanesikkerheden.