Kræver mere hjælp til små virksomheder: - Minder om annoncehajer fra 00’erne
SMV Danmark mener ikke, det er fair, at små virksomheder forventes at have samme juridiske ekspertise som nogle af verdens største firmaer.
Det er et problem, at små virksomheder er underlagt de samme juridiske spilleregler som milliardforretninger som Novo Nordisk og Mærsk.
Det mener brancheorganisationen for små og mellemstore virksomheder, forkortet SMV Danmark.
Små virksomheder risikerer nemlig at indgå aftaler, som de ikke kender de fulde juridiske konsekvenser af, mener organisationen.
- Vi mener, at man burde sidestille de mindste virksomheder med forbrugere, så de har en tilsvarende beskyttelse, siger Jesper Rosenmejer, der er chefjurist i SMV Danmark.
- Jeg får helt gåsehud
TV2 Østjylland fortæller i dag om små, nystartede virksomheder, der føler sig snydt af webbureauet Web-Koncept. Men fordi de har skrevet under på en aftale, er de juridisk dårligt stillet.
Havde de derimod været almindelige forbrugere, kunne de eksempelvis klage til forbrugerombudsmanden.
- Det er paradoksalt, at man som lille virksomhed ikke har nogen beskyttelse fra klokken 8-16, mens man er godt beskyttet fra klokken 16-8, siger Jeppe Rosenmejer.
Ifølge Martin Christensen, der står bag Facebook-gruppen Iværksætter Netværk (IVN), kommer mange iværksættere i problemer, når det drejer sig om køb af hjemmesider og dertilhørende markedsføring.
- Vi har lavet stikprøver, og hvis vi spørger 20 iværksættere, er det som regel 18 af dem, der har et problem, siger han.
- Jeg får helt gåsehud. Det er skræmmende mange, mange millioner – måske helt op i en milliardindustri – der lukrerer på noget, som kunden ikke forstår.
Minder om annoncehajer fra 00’erne
SMV Danmark har også et medlem, der er i konflikt med Web-Koncept. Og de er ikke imponerede af virksomheden.
- Det ligner et lavkvalitetsprodukt, de sælger til en relativt høj pris og med en meget lang bindingsperiode, så når kunderne finder ud af, at det ikke er en god aftale, hænger de på den, siger chefjurist i SMV Danmark Jeppe Rosenmejer.
- Det er ikke decideret ulovligt, men det er heller ikke god skik, tilføjer han.
Svar fra Web-Koncept
Det har ikke været muligt at få et interview med Web-Koncept. Stifter og direktør Benjamin Jensen har i stedet svaret skriftligt på kritikken.
- Hos Web-Koncept har vi i skrivende stund mere end 6000 tilfredse kunder, og vi er klar over, at misforståelser og fejl desværre vil være uundgåelige. Dog er det vigtigt for os at understrege, at vi arbejder hårdt for, at vores kunder er -- og bliver – og forbliver fuldt tilfredse. For os er det altafgørende, at vores kunder er på det rene med – og enige i – de aftaler, vi indgår med dem. Helt konkret foregår det sådan, at vi tilbyder aftaler, der varer mellem 12 og 72 måneder. Vores kunder vælger naturligvis selv den ønskede varighed på deres aftale, men vi tilbyder en mere fordelagtig pris, jo længere aftalen er.
- Vores kundeambassadører ringer altid nye kunder op, inden vi begynder vores arbejde, hvor pris, periode, design og fakturering gennemgås. Alt dette gør vi netop for at sikre, at nye kunder er helt enige i, hvad der er aftalt i kontrakterne.
Og så deler de ellers Martin Christensens vurdering af, at branchen som helhed er på vej et skidt sted hen.
- Vi har tidligere set eksempler på annoncehajer tilbage i 00’erne, hvor vi havde en stor bølge af meget aggressiv markedsføring. De blev idømt to års fængsel for bedrageri, og det er nogle af de samme metoder, vi ser brugt i dag, siger Jeppe Rosenmejer.
For at løse problematikken med dårlige aftaler, mener Martin Christensen dog også, at en del af ansvaret ligger på de små erhvervsdrivende.
- De handler naivt og køber det første og bedste tilbud, siger han.