Udvidelse af motorvej får naboer til at frygte mere støj
En mulig udvidelse af motorvejen ved Aarhus vil betyde mindre støj for nogle, mens andre frygter at blive generet af larmende biler.
- Den ophører aldrig. Selv juleaften er der knald på.
Sådan lyder det fra Hanne Fuglsang Nielsen, der er bor ved Aarhus Ådal, som ligger tæt på motorvejen.
Hun frygter, at en planlagt udvidelse af E45 østjyske motorvej mellem Aarhus Syd og Aarhus Nord fra fire til seks spor vil medføre endnu mere larm i området.
- Motorvejen ligger på en dæmning, der er 10 meter høj, hvilket gør, at støjen bliver sendt ud over hele området, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:
- Jeg efterspørger noget støjværn på begge sider.
Vejdirektoratet prioriterer beboelsesområder
Det er Vejdirektoratet, som står for udvidelsen af motorvejen, og her mener man, at der er taget højde for mulig støjforurening.
I forslaget til udvidelsen har man påtænkt at lave støjafskærmning fire steder: Ved Hørning, Lyngby, Mundelstrup og Geding.
- Vi har beregnet en støjskærm alle de steder, hvor der er støjbelastede boliger. Vi har gået ind og set på, hvad effekten er i forhold til den investering, vi skal foretage. Det har gjort, at vi er endt på de her fire lokaliteter, hvor vi har foreslået en støjafskærmning langs motorvejen, siger Rene Juhl Hollen, projektleder ved Vejdirektoratet, til TV2 ØSTJYLLAND.
Men beboerne ved Årslev Engsø føler sig altså glemt.
- Jeg synes, det er en skrabet model, det kan jeg ligeså godt sige, siger Hanne Fuglsang Nielsen.
Mere trafik på motorvejen
Udvidelsen af den knap 20 kilometer lange motorvejsstrækning er stadig i undersøgelsesfasen, men hvis den bliver til virkelighed, vil det ifølge Vejdirektoratets beregninger betyde, at man vil se en stigning i trafikken på 25-54 procent.
Op imod 100.000 biler vil ifølge beregningerne dagligt komme til at benytte strækningen, men det er faktisk ikke dårligt nyt for alle, der bor tæt på motorvejen.
De fire nye støjværn vil nemlig betyde, at antallet af støjbelastede boliger i år 2040 vil falde fra 3300 til 1800, men det overbeviser ikke Hanne Fuglsang Nielsen.
- Det giver god mening at fokusere på støj helt generelt. Ikke kun i byerne, men også alle de små bysamfund og det store rekreative naturområde, siger hun.
Vejdirektoratet står dog fast ved, at man prioriterer områder, hvor flest mennesker bor.
- Som det er nu, hvor vi skal prioritere de penge, vi bruger til støjafskærmning, prioriterer vi først og fremmest de områder, hvor der er boliger, kolonihaver og sommerhuse, hvor folk opholder sig meget, siger Rene Juhl Hollen, projektleder ved Vejdirektoratet, der torsdag aften afholdt et dialogmøde om projektet.
- Man kan sende sit høringssvar ind, og så lytter vi til det og gennemgår en samlet liste af høringssvar, og når vi har set dem, tager vi stilling til, om det giver anledning til ændringer i projektet, siger Rene Juhl Hollen.
Hvis udvidelsen bliver gennemført, forventer Vejdirektoratet, at bilisterne på strækningen vil kunne spare 3-4 minutters køretid.