Skoleleder: Elever har godt af lidt modgang
Karakterer i folkeskolen presser eleverne, men de har godt af at møde modgang, mener skoleleder
De danske folkeskoleelever får fugtige håndflader og sidder uroligt på stolene, når der skal uddeles standpunktskarakterer.
Men det er ikke nødvendigvis et problem, at eleverne føler sig pressede med udsigten til at blive bedømt.
Det mener Jens Bay, som er skoleleder ved Højvangskolen i Horsens:
- Jeg synes, at vi i Danmark i for mange år har haft for langt op til den overligger, der hedder, at man faktisk godt kan stille større krav til eleverne i skolen. Det er ikke ok, at man får stress - misforstå mig ikke - men det er faktisk ok, at man er lidt spændt og tændt, når man skal have sine karakterer, siger Jens Bay.
Han oplever, at eleverne er mere stressede og prægede af en usund præstationskultur, men det er ikke nødvendigvis elevernes eget ansvar:
- Hvis flere oplever sig stressede af, at der gives karakterer, så kan det også skyldes, at både forældre og vi som skole i nyere tid har været for dårlige til at stille krav og lade eleverne møde modgang.
Selvtillid på skoleskemaet
På Egebjergskolen i Horsens har man oprettet et valgfag, som skal hjælpe eleverne med at være mindre usikre på sig selv.
I undervisningen arbejder de med temaer som selvindsigt, selvtillid og forventninger.
Og ifølge skoleleder, Karen Aagaard, er der god grund til, at skolen udbyder valgfaget:
- De unge føler virkelig med rette, at de bliver målt og vejet. De kan næsten få den tanke, at det handler mere om at blive til noget end at blive til nogen.
Nikita Hein Hansen er én af de elever, som har taget valgfaget.
Selvom hun nyder at have mulighed for at arbejde med sig selv, ville hun ønske at det ikke var nødvendigt i skoletiden:
- Jeg kunne jo have valgt alle mulige andre valgfag, hvor jeg faktisk kunne lære noget skolemæssigt i stedet for at skulle bruge min tid på at lære at være mig selv, fortæller Nikita Hein Hansen.
Se mere i tv-indslaget øverst i artiklen.